Partner portalu
partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Credit Agricole: Sprzedaż detaliczna już prawie na plusie

Zgodnie z opublikowanymi dzisiaj danymi GUS sprzedaż detaliczna w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 9 osób zmniejszyła się w czerwcu w cenach bieżących o 1,9% r/r wobec spadku o 8,6% w maju, co było znacząco powyżej konsensusu rynkowego (-4,0%) i naszej prognozy (-2,5%) – ocenia Jakub Jakub Borowski Główny Ekonomista, Credit Agricole Bank Polska S.A.

Credit Agricole: Sprzedaż detaliczna już prawie na plusie
fot. Shutterstock
  • Źródło

Autor: Credit Agricole
Data: 21-07-2020, 12:55

Dynamika sprzedaży liczonej w cenach stałych wzrosła w czerwcu do -1,3% r/r wobec -7,7% w maju.

- Przyczynami silnego wzrostu dynamiki sprzedaży w czerwcu były postępujące zmniejszenie obaw gospodarstw domowych związanych z utrzymującą się epidemią, utrzymujący się efekt odłożonego popytu (zwiększenie wydatków gospodarstw domowych niezrealizowanych z powodu obostrzeń obowiązujących w okresie marzec-maj), odnotowany w czerwcu wzrost dynamiki wynagrodzeń następujący w warunkach wyhamowania spadku zatrudnienia w sektorze przedsiębiorstw (por. MAKROpuls z 17.07.2020) oraz korzystna różnica w liczbie dni roboczych (w maju br. liczba dni roboczych była o jeden mniejsza niż w 2019 r., podczas gdy w czerwcu br. była ona o 2 większa niż przed rokiem) - pisze ekonomista Credit Agricole.

Efekt odłożonego popytu wciąż istotny

Efekt odłożonego popytu był szczególnie widoczny w kategorii „pojazdy samochodowe, motocykle i części” (zwiększenie nominalnej sprzedaży o 42,4% m/m w czerwcu wobec wzrostu 46,8% w maju) oraz „włókno, odzież i obuwie” (27,0% m/m wobec 129,6%). Szacujemy, że silne wzrosty sprzedaży w tych kategoriach przyczyniły się do wzrostu rocznej dynamiki sprzedaży ogółem w cenach stałych o 2,8 pkt. proc. pomiędzy majem i czerwcem. Warto jednak odnotować, że w obu tych kategoriach czerwcowa sprzedaż była nadal niższa niż przed rokiem (odpowiednio o 6,4% i 3,7%).

Jedyną kategorią, w której odnotowano wyraźny wzrost sprzedaży w czerwcu w ujęciu rocznym były „meble, RTV i AGD” (16,1% r/r wobec 14,4% w maju). Do wzrostu dynamiki w tej kategorii przyczynił się jednak efekt niskiej ubiegłorocznej bazy, co sugeruje ostrożność w interpretowaniu tych danych jako sygnału wyraźnego zwiększenia popytu gospodarstw domowych na dobra trwałego użytku. W sumie czerwcowe dane o sprzedaży wskazują na stopniowo wygasający negatywny wpływ pandemii COVID-19 na popyt konsumpcyjny. Oczekujemy, że w lipcu roczna dynamika sprzedaży, wspierana przez przesunięcia w strukturze konsumpcji związane ze zwiększeniem turystyki krajowej kosztem turystyki zagranicznej oraz dalszą poprawę nastrojów konsumenckich, ukształtuje się na dodatnim poziomie.

Dane o aktywności w budownictwie kolejnym sygnałem spadku inwestycji prywatnych

więcej informacji:

sprzedaż detaliczna RSS ALERT    /    handel RSS ALERT    /    gospodarka RSS ALERT    /    Credit Agricole RSS ALERT    /    Jakub Borowski RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.107.209
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!