Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Czeka nas trudny rok

Kryzys przeszedł rzekomo już do historii. Nasz miłościwie nam panujący rząd odtrąbił sukces gospodarczy, a zastosowana strategia pt. „Na wszelki wypadek nic nie róbmy, może się uda" zasługuje na Nobla z ekonomii. Czy jednak przyszłość, a konkretnie najbliższy rok może napawać optymizmem. Wedle wszelkich znaków na niebie i na ziemi raczej nie.


Autor: Andrzej Gantner
Data: 12-02-2010, 12:19

W opublikowanej przez IRGiŻ prognozie dla sektora żywnościowego możemy wyczytać, że nie ma co liczyć na znaczący wzrost popytu. Co gorsza prognozowany brak wzrostu przychodów przy jednoczesnym wzroście bezrobocia może popchnąć kolejne grupy konsumentów w objęcia dyskontów, a cały handel zachęcić do kolejnych obniżek cen (raczej kosztem dostawców niż własnych marż). W takich warunkach nadzieje jakie pokłada część branż na wzrost popytu dzięki kampaniom promocyjnym finansowanym z funduszy promocji, mogą okazać się płonne.

W rok 2010 wchodzimy praktycznie z nie zmienioną strukturą firm, branże, które były rozdrobnione zostały rozdrobnione, a wszelkie radosne pomysły na konsolidację np. poprzez wspólne centra dystrybucyjne okazały się całkowicie nierealne. Wysokie poziom rozdrobnienia oznacza przede wszystkim wysokie koszty produkcji, wojny cenowe i godzenie się na każde warunki byle tylko przetrwać, co zazwyczaj pogarsza kondycję całej branży.

Sytuację mógłby uratować eksport, który był motorem rozwoju przemysłu żywnościowego w Polsce przez ostatnie 4 lata. Niestety był, bo już w roku 2009 okazało się, że dynamika eksportu spada. Może być jeszcze gorzej bo zgodnie z przewidywaniami IERGi Ż nasze przewagi komperatywne (czyli te najprostsze bo zbudowane na niższych kosztach i cenach) sukcesywnie spadają. Spadają w tempie praktycznie wprost proporcjonalnym do wzrostu kosztów około produkcyjnych. Koszty te czyli energia, paliwo, obciążenia socjalne itp. z pewnością będą wzrastać w roku 2010, bo dzięki polityce rolowania wyniku finansowego, stosowanej przez kolejne rządy, roku 2010 zaowocuje rekordowym deficytem budżetowym.

Jeżeli do powyższych przewidywań dołożymy jeszcze wycofywanie się UE z dopłat eksportowych, pojawiające się zapowiedzi, że zasady wolnego rynku nie koniecznie powinny obowiązywać w sektorze żywnościowym, a urynkowienie WPR można praktycznie odłożyć ad acta, to trudno być optymistycznie nastawionym, co do warunków funkcjonowania nie mówiąc już o rozwoju przemysłu żywnościowego.

Mimo tych wszystkich pesymistycznych przewidywań, pozostaję optymistą, bo strategia pt. „Róbmy swoje najlepiej jak umiemy" jaką zastosowała większość firm żywnościowych w roku 2009, pozwala przypuszczać, że 2010 nie będzie gorszy, choć być może nie wszystkie firmy go przetrwają.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (1)

  • L'Osservatore 2010-02-14 22:48:34
    Wszyscy się zgadzamy? :-))

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.11.178
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!