• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Czy koronawirus mocno zainfekował polską gospodarkę?

Różnorodne kryzysy na świecie pokazują bardzo wyraźnie, że gospodarka globalna jest systemem naczyń połączonych. Zawirowania w jednym kraju szybko przekładają się na problemy w innych. Wybuch epidemii koronawirusa 2019-nCoV jest, niestety, dobrym tego przykładem. Czy wirus z Chin mocno zainfekował polską gospodarkę, w tym sektor rolno-spożywczy?
  • Autor: Olimpia Wolf, www.portalspozywczy.pl
  • Data: 20-02-2020, 13:56
Czy koronawirus mocno zainfekował polską gospodarkę?
Wpływ koronawirusa na polską gospodarkę. Fot. kolaż zdjęć z serwisu shutterstock

Światowa gospodarka odczuwa skutki rozprzestrzeniania się koronawirusa 2019-nCoV. - Wybuch epidemii koronawirusa, poza ewidentnym wpływem na Chiny, oddziałuje również na resztę świata. Recesja w sektorze produkcji i handlu będzie się prawdopodobnie utrzymywać, z wstrząsem handlowym wynoszącym 26 mld USD tygodniowo z powodu blokady w Chinach i globalnym wzrostem, ledwo utrzymującym się na poziomie 2% w I kw. 2020 r. - oceniają eksperci z firmy Euler Hermes.

Euler Hermes skorygował w dół prognozę wzrostu handlu globalnego na 2020 r. o -0.5 p.p. do +1.3%. Najbardziej zagrożone są Hongkong, USA, Japonia, Korea Południowa i Niemcy.

Efekt domina dosięga też rynek unijny. Komisja Europejska szacuje, że czas trwania epidemii i wprowadzone środki ograniczające rozprzestrzenianie się wirusa, stanowią kluczowe ryzyko dla unijnej gospodarki. - Im dłużej trwa epidemia, tym większe jest prawdopodobieństwo efektu domina na nastroje gospodarcze i globalne warunki finansowania - prognozuje KE.

Europejski sektor napojów alkoholowych

Wśród wielu sektorów dotkniętych problemami wywołanymi przez epidemię wirusa, znajduje się również branża rolno-spożywcza. Ernesto Bisagno, starszy analityk kredytowy Moody’s Investors Service uważa, że epidemia koronawirusa może mieć negatywny wpływ pod względem ocen kredytowych dla europejskiego sektora napojów alkoholowych, w tym takich firm jak Remy Cointreau, Pernod Ricard i Diageo.

- Moody's spodziewa się, że spożycie alkoholu w Chinach spadnie z powodu ograniczeń w podróżach i środków kwarantanny stosowanych w celu powstrzymania infekcji. Jeśli wirus miałby podobny przebieg jak wybuch ciężkiego zespołu ostrej niewydolności oddechowej (SARS) w 2003 roku, to spadek zysków firm może być znaczący, ale prawdopodobnie krótkotrwały – mówi Ernesto Bisagno.

Według Euromonitora Chiny odpowiadają za 26 proc. całkowitego światowego rynku napojów alkoholowych pod względem wolumenu.

Agencja Moody’s spodziewa się też możliwego zachwiania w wynikach producentów piwa takich jak Carlsberg Group. - Istnieje ryzyko redukcji naszych prognoz dla wyników finansowych Carlsberg Group – z powodu wybuchu koronowirusa w  Chinach, gdzie Carlsberg generuje około 12 proc. swoich całkowitych przychodów, podczas gry cały region Azji odpowiada za około 28 proc. przychodów grupy Carlsberg - mówi Ernesto Bisagno.

Powiązane tematy:

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!