Czy można chronić się przed kopiowaniem konceptu marki?
- Autor: www.portalspozywczy.pl
- Data: 14-12-2017, 13:20

- Bywa, że opakowania produktów spożywczych zbliżają się do siebie pod względem wyglądu i w niektórych przypadkach tylko wysoki poziom uwagi może uchronić konsumenta przed pomyłką. Nie zawsze jednak nawiązywanie przez jednego producenta do produktów innego jest tak bezpośrednie, że może wprowadzać kupującego w błąd – często opakowania mogą się po prostu ze sobą kojarzyć, ale konsument będzie miał świadomość, że są to produkty różnych producentów. Zasadnicze pytanie w takiej sytuacji brzmi: gdzie przebiega granica takich zachowań i jakie działania mogą być zabronione przez prawo? - mówi dr Anna Sokołowska-Ławniczak.
Zdaniem ekspertki wymaga podkreślenia, że sam koncept marki nie będzie chroniony. - Na gruncie polskich przepisów (zarówno tych dotyczących ochrony prawa autorskiego, jak i tych dotyczących własności przemysłowej) pomysły, idee czy koncepty same w sobie nie podlegają ochronie. Chroniony może być tylko i wyłącznie konkretny sposób wyrażenia tego konceptu, czyli: wizerunek opakowania (tu ochrona jest możliwa na wielu płaszczyznach – w drodze znaku towarowego, wzoru przemysłowego, jak również, w określonych przypadkach, prawa autorskiego), kształt opakowania (jeśli wyróżnia on dane opakowanie spośród innych dostępnych na rynku), reklama produktu, hasło reklamowe, konkretna koncepcja sprzedażowa (np. wygląd witryny internetowej lub konkretnego sklepu) itd. Pierwszym krokiem w przypadku rodzących wątpliwości działań konkurenta jest zatem ocena, czy faktycznie jakiś konkretny aspekt konceptu został naruszony - dodaje rzecznik patentowy, partner Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy sp.j.
komentarze (0)