Portal Spożywczy - FMCG, handel, rynek spożywczy

Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
×

Subskrybuj newsletter
portalspożywczy.pl

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Podaj poprawny adres e-mail
  • Musisz zaznaczyć to pole
Biznes i technologie

Czy można chronić się przed kopiowaniem konceptu marki?

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 14-12-2017, 13:20
- W praktyce często spotykamy się ze stwierdzeniem, że określony przedsiębiorca kopiuje markę lub koncept marki innego przedsiębiorcy. W sektorze spożywczym podobny zarzut formułowany jest stosunkowo często, co sprawia, że w jego przypadku problem nieuprawnionego imitowania cudzej marki jest szczególnie aktualny - mówi serwisowi www.portalspozywczy.pl dr Anna Sokołowska-Ławniczak, rzecznik patentowy, partner Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy sp.j.
Czy można chronić się przed kopiowaniem konceptu marki?
dr Anna Sokołowska-Ławniczak, rzecznik patentowy, partner Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy/ fot. materiały prasowe

- Bywa, że opakowania produktów spożywczych zbliżają się do siebie pod względem wyglądu i w niektórych przypadkach tylko wysoki poziom uwagi może uchronić konsumenta przed pomyłką. Nie zawsze jednak nawiązywanie przez jednego producenta do produktów innego jest tak bezpośrednie, że może wprowadzać kupującego w błąd – często opakowania mogą się po prostu ze sobą kojarzyć, ale konsument będzie miał świadomość, że są to produkty różnych producentów. Zasadnicze pytanie w takiej sytuacji brzmi: gdzie przebiega granica takich zachowań i jakie działania mogą być zabronione przez prawo? - mówi dr Anna Sokołowska-Ławniczak.

Zdaniem ekspertki wymaga podkreślenia, że sam koncept marki nie będzie chroniony. - Na gruncie polskich przepisów (zarówno tych dotyczących ochrony prawa autorskiego, jak i tych dotyczących własności przemysłowej) pomysły, idee czy koncepty same w sobie nie podlegają ochronie. Chroniony może być tylko i wyłącznie konkretny sposób wyrażenia tego konceptu, czyli: wizerunek opakowania (tu ochrona jest możliwa na wielu płaszczyznach – w drodze znaku towarowego, wzoru przemysłowego, jak również, w określonych przypadkach, prawa autorskiego), kształt opakowania (jeśli wyróżnia on dane opakowanie spośród innych dostępnych na rynku), reklama produktu, hasło reklamowe, konkretna koncepcja  sprzedażowa (np. wygląd witryny internetowej lub konkretnego sklepu) itd. Pierwszym krokiem w przypadku rodzących wątpliwości działań konkurenta jest zatem ocena, czy faktycznie jakiś konkretny aspekt konceptu został naruszony - dodaje rzecznik patentowy, partner Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy sp.j.

Dalsza część artykułu jest dostępna dla subskrybentów Strefy Premium PortaluSpożywczego.pl lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie

komentarze (0)

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Powiązane tematy:

Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!