• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Deloitte: Firmy powinny zamknąć pozycje spekulacyjne

Firmy powinny przeanalizować ekspozycję w opcjach walutowych i pozamykać pozycje spekulacyjne, nawet jeśli będą stratne. Straty firm na opcjach walutowych o charakterze spekulacyjnym mogą wynieść setki milionów złotych, wynika z analizy firmy doradczej Deloitte.
  • Autor: ISB
  • Data: 04-12-2008, 15:29

Nie rekomendowałbym trzymania dalej pozycji spekulacyjnych. Wszystko co nie jest dopasowane do ekspozycji spółki jest spekulacją. Skala strat, według nas, to będą setki milionów. Firmy nie są od tego, aby w taki hazard się bawić - powiedział dziennikarzom w czwartek partner Deloitte, szef działu zarządzania ryzykiem w Europie Środkowej, Zbigniew Szczerbetka.

Jednocześnie podkreślił, że do pogorszenia sytuacji przyczynia się często brak rozróżnienia strat z tytułu spekulacyjnych instrumentów pochodnych od ujemnej wyceny. Firmy wchodziły również w struktury, które były pozornie hedging'owe, ale zawierały elementy spekulacyjne, co zwiększało ryzyko. Nastąpiło wymieszanie zwykłego hedging'u z transakcjami spekulacyjnymi, podczas gdy poprawnie użyte opcje walutowe nie stanowią dla firm żadnego niebezpieczeństwa.

W konsekwencji dochodziło w wielu przypadkach do sytuacji, w której banki zaczynały występować po należności, kiedy firmy zaczęły przekraczać limity ekspozycji. Natomiast limity były ustalane na podstawie oczekiwań banków co do zdolności generowania zysków przez daną spółkę w przyszłości przy innych warunkach kursowych. Załamanie na rynku uwidoczniło nieadekwatność oszacowania limitów przez banki.

- Nikt nie był w stanie przewidzieć tego co stanie się ze złotówką. Broniłbym banków - dodał Szczerbetka.

Według niego, banki i firmy stoją w tej sytuacji po tej samej stronie. Banki zarabiają na marżach od zawieranych transakcji, niezależnie od tego, w którą stronę przesunie się kurs. Wahnięcia kursu na niekorzyść klientów oznacza dla banków ich potencjalną niewypłacalność, co może skutkować stratami znacznie wyższymi niż uzyskane marże.

Do niekorzystnej obecnie sytuacji przyczynił się również w dużym stopniu brak umiejętności zarządzania ryzykiem w firmach oraz niewystarczający poziom wiedzy, wynikający ze złego systemu edukacji.

Jednym z instrumentów zabezpieczających spółki przed skutkami własnej niewiedzy oraz sprzedażą im niewłaściwych produktów ma być dyrektywa Unii Europejskiej (ang. Markets in Financial Instruments Directive, tj. MiFID), która wkrótce ma zacząć obowiązywać także w Polsce.

Powiązane tematy:

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!