Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

Dlaczego Japończyków "kręci" polski sektor spożywczy?

  • Autor: MB; www.portalspozywczy.pl
  • Data: 22-12-2016, 10:20
Japońscy inwestorzy coraz chętniej inwestują w polskie firmy z sektora spożywczego. Co takiego mają w sobie firmy znad Wisły, że przyciągają japoński kapitał? - Koszty pracy w Polsce są wyraźnie niższe niż w zamożniejszych krajach UE. Zwiększa to konkurencyjność inwestowania w Polsce szczególnie w działach gospodarki, wymagających dużego zaangażowania pracy ludzkiej - powiedział Jakub Olipra, ekonomista Credit Agricole Bank Polska S.A.
Dlaczego Japończyków
Jakub Olipra z Credit Agricole Bank Polska S.A. /fot. CA

Przypomnijmy, że w październiku 2016 r. Kewpie Corp., producent majonezu z Japonii, poinformował, że pod koniec 2016 roku przejmie polską firmę Mosso Kwaśniewscy - producenta Majonezu Napoleońskiego. Pod koniec listopada UOKiK wyraził zgodę na tę transakcję. 

Z kolei w połowie grudnia 2016 r. okazało się, że Kompania Piwowarska trafi w ręce Japończyków. Anheuser-Busch InBev podjął decyzję, że sprzeda aktywa należące do SABMiller w Europie Środkowej i Wschodniej, w tym Kompanię Piwowarską, japońskiemu koncernowi Asahi Group Holdings Ltd. za ponad 7 miliardów euro. Zamknięcie transakcji ma nastąpić w pierwszej połowie 2017 roku.

Warto wspomnieć również o przejęciu Wedla przez japońską Grupę Lotte z 2010 roku czy japońskim koncernie spożywczym Ajinomoto, który w 2014 roku zawiązał z polską spółką Jawo joint venture i teraz wspólnie zaopatrują w japońskie pierogi goyza cały rynek Unii Europejskiej.

Co w polskich firmach spożywczych widzą Japończycy?

- Zachodzi proces konwergencji pomiędzy polską gospodarką a gospodarkami krajów Europy Zachodniej. Innymi słowy tempo wzrostu gospodarczego w Polsce jest wyższe niż w zamożniejszych krajach UE, co umożliwia Polsce stopniowe zmniejszanie dystansu do bogatszych krajów pod względem poziomu dochodu na mieszkańca. Przykładowo PKB wg. parytetu siły nabywczej walut (ujęcie uwzględniające różnice w poziomach cen w poszczególnych krajach) w Polsce w 2004 r. stanowił 49,1 proc. średniej unijnej, podczas gdy w 2015 r. relacja ta wyniosła już 68,6 proc. Wyższa zamożność społeczeństwa oddziałuje w kierunku wzrostu konsumpcji, zwiększenia popytu na produkty wyższej jakości, co zwiększa atrakcyjność polskiego rynku wewnętrznego dla zagranicznych inwestorów, którzy chcieliby sprzedawać swoją produkcję w Polsce - wylicza ekonomista Credit Agricole Bank Polska S.A.

Do tego, zdaniem eksperta, Polska ma relatywnie duży rynek wewnętrzny, zajmując 7 miejsce pod względem wielkości populacji w UE. - Polska będąc członkiem UE, może być traktowana przez zagranicznych inwestorów spoza UE jako sposób na wejście na cały unijny rynek. Jednocześnie członkostwo w UE zwiększa międzynarodową wiarygodność Polski oraz  daje stabilne ramy instytucjonalne m.in. do prowadzenia biznesu - dodaje.

Zdaniem Jakuba Olipry istotne jest również położenie geograficzne Polski w centralnym miejscu Europy oraz poprawiający się stan infrastruktury. Zwiększa to atrakcyjność Polski pod względem logistycznym dla zagranicznych firm.

- Zgodnie z danymi NBP, wartość japońskich bezpośrednich inwestycji zagranicznych w Polsce na koniec 2015 r. wynosiła 706,3 mln EUR. Tym samym Japonia zajmuje 20 miejsce pod względem wartości bezpośrednich inwestycji w Polsce. Zgodnie z danymi GUS, w 2014 r. w Polsce było 79 podmiotów gospodarczych o udziale kapitału japońskiego - informuje Jakub Olipra.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Powiązane tematy:

Partner serwisu
  • partner portalu
Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!