• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Dobry rok dla eksporterów żywności

Według szacunków Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, w 2008 r. polskie firmy sprzedały za granicą o 7,2 proc. więcej produktów spożywczych w porównaniu z 2007 r.
  • Autor: PAP
  • Data: 06-01-2009, 17:06
Dobry rok dla eksporterów żywności

Ogólna wartość eksportu polskiej żywności w 2008 r. osiągnęła wartość około 10,7 mld euro, czyli o ponad 7 proc. więcej niż przed rokiem. Dodatnie było też saldo obrotów żywnością z zagranicą. Do Polski sprowadziliśmy artykułów spożywczych za około 9 mld euro. Jest to o 13,3 proc. więcej niż w 2007 r. Spadła więc różnica między wartością eksportu i importu żywności. Dodatnie saldo w handlu spożywczym skurczyło się z około 2 mld euro w 2007 r. do 1,6 mld euro w 2008 r.

Handel zagraniczny artykułami spożywczymi słabł jednak w ostatnim kwartale 2008 r., zarówno po stronie eksportu jak i importu. Z danych ministerstwa rolnictwa wynika, że pierwsze trzy kwartały 2008 r. były znacznie lepsze, niż cały rok. Eksport wyniósł wtedy 8,4 mld euro i był o 14 proc. wyższy niż w pierwszych trzech kwartałach 2007 r. Import wyniósł 7,1 mld euro, był o 25 proc. wyższy niż rok wcześniej. Saldo natomiast, choć wciąż dodatni, już było gorsze (czyli niższe) o 24 proc., wyniosło 1,2 mld euro. W ubiegłym roku nie zmieniła się struktura handlu zagranicznego żywnością ani też jego główne kierunki.

Co ciekawe, w eksporcie nastąpił wzrost sprzedaży produktów mleczarskich, choć mleczarnie są bardzo niezadowolone z polskiej i unijnej polityki w tym zakresie. W imporcie odnotowano znaczny wzrost zakupów mięsa, głównie wieprzowiny i jego przetworów. Naszymi największymi kategoriami produktów w eksporcie nadal są papierosy (znaczna część produkcji polskich fabryk British American Tobacco i Philip Morris idzie na eksport), wyroby piekarnicze, mięso, sery, sok jabłkowy czekolada, owoce mrożone, mleko w proszku, ryby wędzone. Do Polski zaś najwięcej przywieziono wieprzowiny, makuchów sojowych, syropów cukrowych, zboża, owoców cytrusowych i świeżych ryb. Głównym partnerem handlowym jest dla Polski Unia Europejska, do której trafia 75 proc. eksportu i od której kupujemy 66 proc. produktów żywnościowych.

Jeśli chodzi o kraje to na pierwszym miejscu wśród odbiorców naszej żywności znalazły się Niemcy, na drugim Wielka Brytania, a na kolejnych: Czechy, Niderlandy, Włochy i Francja. Najczęściej zaś firmy sprowadzały żywność z Niemiec (20 proc.), Niderlandów (9,4 proc.) Hiszpanii (5,8 proc.) i z Argentyny (5,3 proc.).

IERiGŻ ocenia, że w pierwszej połowie 2009 r. eksport produktów żywnościowych wyniesie ok. 5,5 mld euro i będzie o 5,8 proc. wyższy niż przed rokiem. Wydatki na żywność zwiększą się o ok. 2,7 proc. do ok. 4,7 mld euro. Nadal utrzyma się dodatnie saldo w handlu zagranicznym tymi produktami na poziomie 0,86 mld euro. Zaś w całym 2009 r. saldo prawdopodobnie wyniesie ok. 1 mld euro.

Powiązane tematy:

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!