• partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Drugie czytanie projektu ustawy o tzw. funduszach promocji

Utworzenie funduszy promocji artykułów rolno- spożywczych zakłada projekt ustawy powołujący je do życia. Zebrane w nich pieniądze mają przyczyniać się do wzrostu spożycia i eksportu żywności. W środę projekt ten został skierowany do II czytania w Sejmie.
  • Autor: PAP
  • Data: 15-04-2009, 15:28
Drugie czytanie projektu ustawy o tzw. funduszach promocji

Rządowy projekt zakładał powstanie 6 nowych funduszy: mięsa wieprzowego; mięsa wołowego, końskiego i owczego; ziarna zbóż i przetworów zbożowych; owoców i warzyw; mięsa drobiowego; ryb. Nadal będzie istniał fundusz promocji mleka.

Podczas środowego posiedzenia komisji rolnictwa, posłowie uzgodnili, że funduszy będzie dziewięć. Fundusz promocji mięsa wołowego, końskiego i owczego został podzielony na trzy oddzielne fundusze.

Wiceminister rolnictwa Artur Ławniczak wyjaśnił, że według resortu branże te należy połączyć w jeden fundusz, ponieważ wpływy z branży końskiej i owczarskiej będą niewielkie. Po wysłuchaniu argumentów posłów PiS i przedstawicieli producentów bydła mięsnego poprał poprawkę.

Fundusze mają być tworzone poprzez wpłaty w wysokości 0,1 proc. od cen sprzedaży określonych produktów rolnych takich jak mleko, zboże, mięso, owoce, ryby. Pieniądze będą pobierane od producentów rolnych, a przekazywane za pośrednictwem firm zajmujących się skupem oraz ubojni.

Według przejętej przez posłów poprawki zgłoszonej przez Józefa Klima (PO), wpłaty na fundusz mleczarstwa będą naliczane tak samo jak obecnie tj. w wysokości 0,01 zł od litra mleka.

PiS zapowiedział ponadto, że podczas dalszych prac nad nowymi przepisami zgłosi poprawki dotyczące wysokości wpłat na fundusz koński - ma to być 10 zł od konia rzeźnego, na fundusz owczarski - 1 zł od sztuki, zaś producenci bydła zadeklarowali, że będą wpłacać na ten cel 4 zł od krowy.

Pieniądze zgromadzone w funduszach mają służyć promocji tych artykułów, a także częściowo finansować badania naukowe, szkolenia oraz udział ich producentów w wystawach.

Resort rolnictwa szacuje, że na promocję mleka może być rocznie zgromadzone ok. 8 mln zł, mięsa wieprzowego - 6 mln zł, wołowiny - 6 mln zł, owoców i warzyw - 5,8 mln zł, drobiu - 5 mln zł; zbóż - 2 mln zł oraz ryb - 2 mln zł.

Według ministerstwa realne wpływy do funduszy będą miały miejsce dopiero od III kwartału 2009 r., a faktycznie działania promocyjne będzie można realizować najwcześniej od II kwartału 2010.

Środki funduszy mają być gromadzone na odrębnym koncie w Agencji Rynku Rolnego. Do ich wydatkowania upoważniony będzie prezes ARR, zgodnie z uchwałami komisji zarządzających.

Komisje takie mają się składać z przedstawicieli rolników, przetwórców oraz reprezentanta izb rolniczych. Ich członków powoła minister rolnictwa na 4-letnią kadencję.

Wcześniej nad projektem tym pracowała także podkomisja. Jak powiedział szef podkomisji Mirosław Maliszewski (PSL), podkomisja uwzględniła 3 z 10 zaproponowanych poprawek. Dotyczą one wydatkowania pieniędzy zgromadzonych w funduszu oraz sposobie wyboru wykonawców przez komitety zarządzające.

Projektowana ustawa ma wejść w życie od 1 lipca 2009 roku.

więcej informacji:

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • były poseł 2009-04-15 21:33:59

    Będzie jeszcze trzecie, czwarte itd.....

    Odpowiedz
  • mardok 2009-04-16 09:25:51

    I znowu kaska, z której coś się da skubnąć. A to: znajoma firma reklamowa zrobi gadżety, folderki, a to inna znajoma firma reklamowa zrobi reklamę, która `poleci`w TV-ałach. A `koledzy z klasy`mają się dobrze !!! A my do 27 lipca musimy pracować na podatki, aby inni dobrze sie bawili.

    Odpowiedz
  • Do mardoka 2009-04-16 21:21:22

    mardok, jak zapewne wiesz tak się zabawiają rolnicy i przetwórcy w USA, Australii, Francji Szkocji, Austrii i Anglii itd... i to od 40-50lat. Zbudowali niezłe strategie dla swoich sektorów z takich funduszy i je realizują. Ale może masz racje ? Może my Polacy powinniśmy jak to nazywasz bawić się po swojemu, ze sobą tzn. Ty ze sobą i każdy inny też sam ze sobą ?

    Odpowiedz

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!