• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Dyrektor Asseco Business Solutions: Spowolnienie gospodarcze to dobry czas na wdrożenia IT

Duże przedsiębiorstwa, a zwłaszcza liderzy nie zwijają żagli w czasach kryzysu, tylko budują kolejny maszt, który pozwoli szybciej płynąć gdy już wszyscy żagle podniosą.- podkreśla w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Marcin Guzowski, dyrektor ds. innowacji w Asseco Business Solutions.
  • Autor: Łukasz Rawa, portalspozywczy.pl
  • Data: 20-08-2012, 15:38
Dyrektor Asseco Business Solutions: Spowolnienie gospodarcze to dobry czas na wdrożenia IT
Marcin Guzowski, dyrektor ds. innowacji w Asseco Business Solutions

- Czy wraz ze spowolnieniem gospodarki producenci żywności tracą zapał do wprowadzania zmian i wdrażania nowych technologii IT?

- Można powiedzieć, że duże przedsiębiorstwa, a zwłaszcza liderzy nie zwijają żagli w czasach kryzysu, tylko budują kolejny maszt, który pozwoli szybciej płynąć gdy już wszyscy żagle podniosą. Mali przedsiębiorcy najczęściej mają odmienną strategię - w czasach spowolnienia przede wszystkim walczą o przetrwanie. Niezależnie od tego, czy celem jest zdobycie przewagi nad konkurencją czy po prostu utrzymanie się na rynku - przedsiębiorstwom niezmiennie potrzebne są inwestycje w narzędzia IT. Paradoksalnie, w czasach spowolnienia zarządy dużych firm dają zielone światło nawet dla niemałych inwestycji. Firmy myślące strategicznie tworzą rezerwy na trudniejsze czasy, które można wykorzystać na inwestycje, gdy rynkowe koszty takich projektów są relatywnie najniższe (dostawcy rozwiązań IT mają silną presję na obniżanie cen). Bezdyskusyjnym warunkiem jest jednak, by były to rozwiązania przynoszące konkretne korzyści biznesowe dla przedsiębiorstwa, czyli oszczędności lub zwiększony przychód. Małe firmy naturalnie skupiają się na oszczędnościach - są zaineresowane choćby dogłębną kalkulacją kosztów w procesie produkcji czy transporcie. Duże firmy mogą natomiast powalczyć o dodatkową sprzedaż, np. wprowadzając nowe internetowe i mobilne kanały dotarcia do konsumenta.

- Zatem rynek nie stoi w miejscu...

- Dostrzegalnie rośnie na nim rola finalnego konsumenta, który jest coraz bardziej świadomy, ceniący wysoką jakość oraz zaadoptowany do nowych technologii m.in. mobilnych, internetowych czy mechanizmów społecznościowych. Wszystkie firmy działające w branży spożywczej będą musiały nauczyć się patrzeć na swoje produkty oraz swoją działalność z perspektywy takiego konsumenta. Inaczej w perspektywie kilku lat nie będą osiągały zadowalających wyników.

- W drugiej połowie roku zainteresowanie podpisywaniem umów na wdrożenia IT zazwyczaj rośnie. Czy tak będzie również w tym roku?


- Ewentualnego wzrostu zainteresowania firm spożywczych spodziewamy się tylko w takie rozwiązania, które wprowadzają oszczędności lub towarzyszą nowym perspektywom przychodowym. Nie spodziewamy się natomiast wzrostu zainteresowania inwestycjami, które będą miały charakter technologiczny czy będą się wiązały wyłącznie z wdrożeniem nowszych wersji już posiadanych kategorii systemów.

- Czy różnice w poziomie informatyzacji firm małych, średnich i dużych są obecnie znaczące?

- W obecnych czasach coraz bardziej zaciera się granica związania z podziałem na wielkość firm i wykorzystaniem przez nie systemów informatycznych. Wiele rozwiązań, dostępnych do tej pory dla największych graczy, jest teraz także w zasięgu małych spółek, oczywiście często w formie uproszczonej, ale to w zupełności wystarcza. Dużo zależy od poziomu rozwoju samej firmy, sposobu zarządzania nią i wizji kadry zarządzającej co do innowacji. Na pewno większe firmy są pod tym względem w lepszej sytuacji, gdyż są w stanie ponieść większe nakłady na inwestycje w IT. Doskonale wiedzą, że przy dużej skali działania, przyniosą one wymierne korzyści i np. konkretne oszczędności, bez których nie byłyby konkurencyjne na rynku. Im większa jest firma, tym trudniej byłoby jej poradzić sobie bez wsparcia narzędzi informatycznych. Mniejsze firmy mogą jakiś czas funkcjonować bez wdrażania zaawansowanych rozwiązań, gdyż i bez nich są w stanie zapanować na skalą działalności. Wraz z rozwojem oraz wraz z popularyzacją poszczególnych rozwiązań IT na rynku także i one nie będą jednak mogły pozwolić sobie na brak inwestycji w narzędzia IT.

Dalsza część artykułu jest dostępna dla subskrybentów Strefy Premium PortaluSpożywczego.pl lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie

Powiązane tematy:

Masz pytania? Napisz!
premium@portalspozywczy.pl
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!