Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Dyrektor IERiGŻ: Konkurencja ze Wschodu może wkrótce zagrozić polskim producentom żywności

Polscy producenci przez lata szykowali się do konkurowania z firmami z Europy Zachodniej czy USA. I na tych polach odnosili sukcesy. - Jednak nie bagatelizujmy konkurencji ze Wschodu - mówi prof. dr hab. Andrzej Kowalski, dyrektor Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej - Państwowego Instytutu Badawczego.

Dyrektor IERiGŻ: Konkurencja ze Wschodu może wkrótce zagrozić polskim producentom żywności

Autor: Weronika Pietrykowska, portalspozywczy.pl
Data: 12-03-2010, 11:00

- Być może wkrótce trzeba będzie zastanawiać się nie nad strategią eksportu, ale nad tym jak chronić polski rynek - dodał Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności.

- Na wymagającym jednolitym rynku notujemy ok. 80 proc. eksportu. I jest to olbrzymi sukces. Ale jednocześnie może być dużym zagrożeniem - mówi profesor Kowalski. Podkreśla, że podążania tylko utartymi ścieżkami i nie szukanie nowych rozwiązań może skutkować osłabieniem eksportu. Szczególnie, że rynek Europy Zachodniej nie może być przyszłościowy.

- Według prognoz za 20 lat będzie nas o ok. 3 mln mniej. Procesy depopulacji będą znacznie głębsze w Europie Zachodniej. Nie ma co liczyć, że przy zmianie liczby konsumentów będzie rosła ilość spożycia - zauważa ekspert.

Według dyrektora IERiGŻ, polscy producenci nie powinni bagatelizować konkurencji z innych rejonów świata, m.in. ze Wschodu. Jego zdaniem dotychczas polscy producenci obawiali się konkurencji z Europy Zachodniej i Stanów Zjednoczonych. - A wyrosły zupełnie inne, o których jeszcze kilka lat temu nikomu się nie śniło - zauważa dyrektor. Wymienia m.in. Chiny, które w krótkim czasie stały się naszymi rywalami na rynku owoców i warzyw czy Brazylię i Argentynę, które już dziś są znaczącym eksporterem żywności, m.in. cukru.

- Lekceważymy dziś partnerów ze Wschodu. Uważamy, że jest to rynek, na który my będziemy wchodzić, a nie odwrotnie. Zauważmy jednak, że jeśli my po kilkunastu latach wykształciliśmy silny przemysł mleczarski i mięsny, dlaczego mamy odmawiać tego Rosji, która ma znacznie większy potencjał. Mimo załamania cen surowców ten kraj ma praktycznie nieograniczone możliwości inwestowania w przemysł żywnościowy - podkreśla profesor Kowalski. I dodaje, że jego zdaniem decyzje Rosji odnośnie m.in. zamykania granic, oprócz przyczyn politycznych, mają służyć budowaniu w tym kraju nowoczesnego przemysłu spożywczego.

- Jeśli nie odczytamy w sposób właściwy znaków czasu, nie będziemy szukali nowych rynków to wkrótce może się okazać, że te nasze dodatnie saldo jest bardzo zagrożone - podsumowuje dyrektor IERiGŻ.

O konkurencyjności polskiego przemysłu spożywczego dyskutowano podczas Forum 100, Pierwszego Międzybranżowego Spotkania Kadry Zarządzającej Przemysłu Żywnościowego, które odbyło się 11 marca w Sali Congress Hall, w warszawskim Hotelu Marriott.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Andrzej Kowalski RSS ALERT    /    Andrzej Gantner RSS ALERT    /    PFPŻ RSS ALERT    /    eksport żywności RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.231.166.56
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!