Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Dyrektor PFPŻ: Producentów żywności czeka trudny rok

Kryzys przeszedł rzekomo już do historii. Jednak w opublikowanej przez IRGiŻ prognozie dla sektora żywnościowego możemy wyczytać, że nie ma co liczyć na znaczący wzrost popytu - zauważa Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności.

Dyrektor PFPŻ: Producentów żywności czeka trudny rok

Autor: portalspozywczy.pl / Andrzej Gantner
Data: 12-02-2010, 12:18

- Co gorsza prognozowany brak wzrostu przychodów przy jednoczesnym wzroście bezrobocia może popchnąć kolejne grupy konsumentów w objęcia dyskontów, a cały handel zachęcić do kolejnych obniżek cen (raczej kosztem dostawców niż własnych marż). W takich warunkach nadzieje jakie pokłada część branż na wzrost popytu dzięki kampaniom promocyjnym finansowanym z funduszy promocji, mogą okazać się płonne - podkreśla Gantner.

Jak zauważa, w rok 2010 wchodzimy praktycznie z nie zmienioną strukturą firm, branże, które były rozdrobnione zostały rozdrobnione, a pomysły na konsolidację np. poprzez wspólne centra dystrybucyjne okazały się całkowicie nierealne.

- Wysoki poziom rozdrobnienia oznacza przede wszystkim wysokie koszty produkcji, wojny cenowe i godzenie się na każde warunki byle tylko przetrwać, co zazwyczaj pogarsza kondycję całej branży - dodaje.

Jego zdaniem sytuację mógłby uratować eksport, który był motorem rozwoju przemysłu żywnościowego w Polsce przez ostatnie cztery lata.

- Niestety był, bo już w roku 2009 okazało się, że dynamika eksportu spada. Może być jeszcze gorzej bo zgodnie z przewidywaniami IERiGŻ nasze przewagi komperatywne (czyli te najprostsze bo zbudowane na niższych kosztach i cenach) sukcesywnie spadają. Spadają w tempie praktycznie wprost proporcjonalnym do wzrostu kosztów około produkcyjnych. Koszty te, czyli energia, paliwo, obciążenia socjalne itp. z pewnością będą wzrastać w roku 2010, bo dzięki polityce rolowania wyniku finansowego, stosowanej przez kolejne rządy, roku 2010 zaowocuje rekordowym deficytem budżetowym - ciągnie dyrektor PFPŻ.

- Jeżeli do powyższych przewidywań dołożymy jeszcze wycofywanie się UE z dopłat eksportowych, pojawiające się zapowiedzi, że zasady wolnego rynku nie koniecznie powinny obowiązywać w sektorze żywnościowym, a urynkowienie WPR można praktycznie odłożyć ad acta, to trudno być optymistycznie nastawionym, co do warunków funkcjonowania nie mówiąc już o rozwoju przemysłu żywnościowego - mówi.

Mimo tych wszystkich pesymistycznych przewidywań, Andrzej Gantner pozostaje optymistą. 

- Strategia pt. "Róbmy swoje najlepiej jak umiemy" jaką zastosowała większość firm żywnościowych w roku 2009, pozwala przypuszczać, że 2010 nie będzie gorszy, choć być może nie wszystkie firmy go przetrwają - podsumowuje.

 

czytaj więcej na Blogu Andrzeja Gantnera

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (1)

  • L'Osservatore 2010-02-14 22:24:14
    Zero komentarzy??? Czyżby wszyscy się z Panem Dyrektorem zgadzali?!? W całej rozciągłości.... ?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.234.223.227
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!