• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Dyrektor Raben: Outsourcing znosi zmienność kosztów w zakresie logistyki

Outsourcing usług logistycznych znosi przede wszystkim zmienność kosztów w zakresie logistyki, chociaż nie uwalnia od pewnych kosztów stałych. Daje też możliwość elastycznego reagowania na potrzeby związane z poziomem zapasów, przygotowania przesyłek i ich dostarczenia do odbiorców - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Sławomir Błotny, Director Sales and Customer Relations w Raben Group.
  • Autor: Łukasz Rawa, portalspozywczy.pl
  • Data: 19-11-2012, 12:09
Dyrektor Raben: Outsourcing znosi zmienność kosztów w zakresie logistyki
- Czy outsourcing usług logistycznych może przynieść firmom spożywczym duże oszczędności?

- Pytanie jest proste, natomiast odpowiedź na nie już nie. Outsourcing usług logistycznych znosi przede wszystkim zmienność kosztów w zakresie logistyki, chociaż nie uwalnia od pewnych kosztów stałych. Outsourcing daje możliwość elastycznego reagowania na potrzeby związane z poziomem zapasów, przygotowania przesyłek i ich dostarczenia do odbiorców. Na rynku, który jest coraz bardziej nieprzewidywalny stanowi to dużą wartość. W logistyce mówi się, że własny magazyn będzie zawsze albo za mały, albo za duży. Operator logistyczny oferujący usługi na szerokim rynku ma dużo większe możliwości optymalizacji kosztów w tym zakresie, z czego w efekcie korzystają klienci. Niektóre firmy mają wpisany outsourcing usług logistycznych w swoją strategię i nikt już nie zajmuje się analizami czy to się opłaca czy nie. Firmy koncentrują swe wysiłki na podstawowej działalności, produkcyjnej bądź handlowej, inwestują więcej w badania i rozwój oraz marketing kupując logistykę „na zewnątrz". Zawsze istnieje możliwość wykorzystania outsourcingu dla części łańcucha dostaw. To opcja dla firm, które nie są przekonane do całkowitej rezygnacji z własnej logistyki, jednak borykają się z wyzwaniami w obszarze transportu, magazynowania czy też usług związanych z przepakowaniem produktów i przygotowaniem asortymentu do promocji. Innym aspektem jest dojrzałość danego rynku logistycznego i możliwości zaspokojenia potrzeb danego Klienta - na niedojrzałych rynkach firmy nie mają innego wyboru, jak same zadbać o procesy logistyczne.

- Czy w trakcie spowolnienia gospodarki firmy chętniej przenoszą logistykę na zewnątrz firmy?

- Mówiąc szczerze nie odczuwamy istotnych zmian w tym zakresie. Trzeba pamiętać, że jeśli ktoś zdecydował się na własną logistykę, może właśnie znajdować się w drugim roku 5-letniej umowy najmu magazynu, lub prowadzi operacje we własnym obiekcie, który okazał się nagle o 40 proc. za duży. Szybkie zmiany nie zawsze są możliwe bądź będą związane z pokaźnymi kosztami finansowymi, które wpłyną na bieżący wynik finansowy. Branża logistyczna jest szczególnie narażona na wahania koniunktury, ponieważ zwykle jako jedna z pierwszych odczuwa zbliżające się spowolnienie gospodarcze. W tym sektorze zmniejszająca się ilość zamówień przekłada się na gorsze zagospodarowanie powierzchni magazynowej, słabsze wykorzystanie środków transportu, większą ilość pustych lub niepełnych przewozów, a przez to obniżającą się efektywność. A z takimi tendencjami mamy właśnie do czynienia na rynku. Firmy korzystające z usług operatorów logistycznych deklarują zmniejszenia wolumenów. Te przedsiębiorstwa, których wydatki zewnętrzne na logistykę nie są duże, zwykle nie decydują się w takim okresie na przeniesienie wszystkich operacji transportowo-magazynowych na zewnątrz.

- Czy usługi logistyczne dostępne w państwach wysokorozwiniętych wyprzedzają polskie rozwiązania związane z outsourcingiem?


- Moim zdaniem nie mamy się czego wstydzić w zakresie dostępności usług logistycznych, stosowanych rozwiązań informatycznych, efektywności jak i osiąganych parametrów logistycznych. Swoją opinię opieram na bazie obserwacji naszej firmy działającej w Europie Zachodniej i Środkowej, jak też na bazie licznych dyskusji z menedżerami logistyki międzynarodowych firm odpowiadających za łańcuch dostaw w Europie. W Europie Zachodniej funkcjonuje na pewno więcej zautomatyzowanych magazynów wysokiego składowania. Z jednej strony motywatorem do takich inwestycji jest wyższa cena gruntu, z drugiej koszty pracy 3-4 krotnie wyższe niż np. w Polsce. Logistykę w Europie Zachodniej wspiera też dużo lepsza sieć autostrad, dróg ekspresowych i połączeń intermodalnych. Ale z każdym rokiem w Polsce obserwujemy zmiany na lepsze, jakby nie było dzięki funduszom ze starej, dobrej Europy.

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!