Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Dyscyplinarka pracownika za covidowe kłamstwa ws. podróży zagranicznych

Pracodawca ma prawo zwolnić dyscyplinarnie zatrudnionego, który okłamał firmę i nie przekazał informacji o podróży za granicę w okresie pandemii - pisze we wtorek "Dziennik Gazeta Prawna".

Dyscyplinarka pracownika za covidowe kłamstwa ws. podróży zagranicznych
fot. Shutterstock

Autor: Dziennik Gazeta Prawna/PAP
Data: 02-02-2021, 08:51

"Tak wynika z prawomocnego wyroku sądu okręgowego w Olsztynie z 29 stycznia 2021 r. Może mieć on precedensowy charakter, bo potwierdza, że w szczególnych okolicznościach firma ma prawo żądać od zatrudnionych dodatkowych informacji. A okłamywanie pracodawcy uzasadnia rozwiązanie umowy, i to w trybie natychmiastowym" - wyjaśnia gazeta.

Jak podano, sprawa dotyczyła przedsiębiorstwa, które już 6 marca 2020 r. zobowiązało pracowników do przekazywania informacji o wyjazdach zagranicznych (co uzasadniano bezpieczeństwem pracy w pandemii). W ostatni weekend marca 2020 r. jeden z zatrudnionych był w Holandii. W poniedziałek (30 marca) stawił się w pracy i miał kontakt ze współpracownikami. Równocześnie nie poinformował nikogo o wyjeździe. Następnie wielokrotnie okłamał zatrudniającego, który pytał go o zagraniczny pobyt. W rezultacie firma zwolniła go dyscyplinarnie, a podwładny odwołał się do sądu. "Ten przyznał rację pracodawcy" - informuje "DGP".

Sąd uznał, że w pandemii zasadne jest pytanie o to, czy w ostatnim czasie pracownik nie przebywał w miejscu występowania wirusa SARS CoV-2. Sąd orzekł, że dyscyplinarka w omawianej sytuacji była uzasadniona, bo zatrudniony rażąco naruszył podstawowe obowiązki pracownicze i zasady współżycia społecznego (jego kłamstwo miało wpływ na bezpieczeństwo współpracowników).

"To ważny i trafny wyrok. Dzieli nas tylko krok od jednoznacznego przyznania, że pracodawca może zbierać też dane dotyczące np. szczepień lub testów na COVID-19. Żadna firma nie pytałaby o to z ciekawości, tylko z obiektywnego stanu zagrożenia, na który musi zareagować, bo pandemia wywołuje ryzyko dla pracowników zakładu, jego gości, przedstawicieli kontrahentów - tłumaczy prof. Arkadiusz Sobczyk, radca prawny z kancelarii A. Sobczyk i Współpracownicy.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

praca RSS ALERT    /    pracownicy RSS ALERT    /    rynek pracy RSS ALERT    /    zatrudnienie RSS ALERT    /    Covid-19 RSS ALERT    /    koronawirus RSS ALERT    /    zwolnienie dyscyplinarne RSS ALERT    /    pracodawca RSS ALERT    /    podróże zagraniczne RSS ALERT    /    pandemia koronawiusa RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.237.124.210
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!