Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Dzięki innowacjom żywność staje się lepsza

W przemyśle rolno-spożywczym wdrażanie innowacji postępuje dynamicznie. Ciągle jednak pozostajemy w tyle za krajami Europy Zachodniej - wynika z dyskusji w trakcie panelu "Innowacje w branży spożywczej" podczas IV Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Dzięki innowacjom żywność staje się lepsza

Autor: Łukasz Rawa, portalspozywczy.pl
Data: 17-05-2012, 10:39

Spotkanie otworzyła wypowiedź Andrzeja Kowalskiego, dyrektora Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, który scharakteryzował obecny poziom innowacyjności sektora spożywczego. - Analizując zmiany w perspektywie krótkookresowej, nawet najwięksi optymiści przyznają, że są zaskoczeni tempem przemian, wdrażania innowacji - powiedział dyrektor IERiGŻ. - Osiągnięcia krajowych producentów żywności przekładają się na saldo handlu zagranicznego produktami rolno-spożywczymi, które przez lata było ujemne, teraz zaś jest dodatnie. To pokazuje, że przyrównując obecną sytuację do drogi jaką przechodziła branża na przestrzeni lat, jesteśmy w zupełnie innym miejscu - dodał.

Bez inwestycji w nowoczesne technologie i innowacyjność nie byłoby to możliwe. - Natomiast, jeśli chcielibyśmy porównać ilość patentów, wynalazków czy rozpoznawalność marki w skali globalnej, to jesteśmy ciągle w tyle za krajami Europy Zachodniej - ocenił prof. Kowalski. - Niestety, w kraju ciągle brakuje środków, zarówno na politykę gospodarczą, jak i społeczną. W tej sytuacji trudno liczyć na mocne wsparcie programów naukowych mogących pomóc rozwijać innowacyjność. Środki na ten cel są wstydliwie niskie - podkreślił Kowalski.

Zaznaczył, że być może sukcesy producentów, np. na polu eksportu, nieco uśpiły czujność przedstawicieli branży spożywczej. - 80 proc. eksportu artykułów rolno-spożywczych sprzedajemy na wymagającym wspólnym rynku. To ogromy sukces. Jednak zapomnieliśmy, że istnieje świat poza Unią. Powinniśmy projektować nasze wyroby w taki sposób, aby móc zdobywać także rynki państw trzecich. Tym bardziej, że konkurencja nie śpi - powiedział dyrektor IERiGŻ. - Ambicje rynku Chińskiego zostały już dostrzeżone. Ciągle zbyt mało mówimy o Indiach, które są, zależności od roku, drugim, bądź trzecim eksporterem zboża na świecie. Brazylia i Argentyna to też nie są tylko gracze regionalni, lecz światowi - wskazał.

W jego ocenie, w polskim myśleniu o innowacyjności ciągle brakuje skupienia na całym łańcuchu żywnościowym. - Odnoszę wrażenie, że często po stronie producenta surowca, jak i przetwórcy, zachodzi myślenie jedynie o swoim własnym segmencie. Stąd, kiedy np. następuje „klęska urodzaju" to pozostałe ogniwa łańcucha dyktują producentom surowca ceny. Albo odwrotnie. Gdyby zamiast tego postawić na wspólny interes, oraz dzielenie się ryzykiem pomiędzy poszczególnymi segmentami łańcucha produkcyjnego, można by znaczenie dalej zajść - powiedział Andrzej Kowalski.

SPÓŁKI SEKTORA SPOŻYWCZEGO NA GPW

COLColian Holding SA

więcej informacji:

Andrzej Kowalski RSS ALERT    /    Konrad Pazgan RSS ALERT    /    Krzysztof Pawiński RSS ALERT    /    Jan Kolański RSS ALERT    /    Ryszard Tomaszewski RSS ALERT    /    Marek Sypek RSS ALERT    /    Maspex RSS ALERT    /    Agros Nova RSS ALERT    /    Spomlek RSS ALERT    /    Colian RSS ALERT    /    Kompania Piwowarska SA RSS ALERT    /    innowacje RSS ALERT    /    innowacyjność RSS ALERT    /    rynek spożywczy RSS ALERT    /    Europejski Kongres Gospodarczy RSS ALERT

KOMENTARZE (2)

  • ptyś 2012-05-17 11:40:00
    Na początek dobrze by było, aby więcej ludzi rozumiało znaczenie słowa innowacj.
  • kar 2012-05-18 09:33:20
    Cenówk? Sprawdzałem w słowniku - nie ma!!!

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.232.51.69
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!