• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

E-learning szansą dla polskiego rolnictwa?

- W Polsce rośnie liczba kursów prowadzonych tą metodą, jednak nadal e-learning nie cieszy się dużą popularnością. Na tym polu wciąż jest wiele do zrobienia. Dotyczy to także zmiany mentalności przyszłych studentów, a dobrze opracowanych do szkolenia e-learningowego kierunków studiów wciąż jest zbyt mało - zauważa dr inż. Krzysztof Szwejk, rzecznik prasowy SGGW prasowy SGGW.
  • Autor: informacja prasowa
  • Data: 15-10-2019, 10:34
E-learning szansą dla polskiego rolnictwa?
fot. mat. pras.

Obecnie Polska radzi sobie bardzo dobrze na spożywczym rynku UE. Według danych Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi Polska jest liderem w Unii Europejskiej w produkcji drobiu, owoców, pieczarek. Obecnie na eksport trafia 80% polskiej wołowiny, 45% drobiu i 30 % produktów mleczarskich. W dodatku według danych Instytutu Socjologii z UMK w Toruniu Struktura demograficzna polskiego rolnictwa świadczy, że rolnicy polscy są najmłodszymi w Europie.

Mimo tego polskie gospodarstwa stoją na rozdrożu. Polska zmaga się z najniższym poziomem edukacji wśród właścicieli ziemskich w Unii Europejskiej. Czy polscy rolnicy powinni się dokształcić? Czy ich wiedza jest wystarczająca? Czy obecna konkurencyjność polskiej wsi utrzyma albo zwiększy się w perspektywie kilkunastu najbliższych lat? Problemów jest wiele. Nie tylko wykształcenie, ale także ograniczona wielkość areałów czy mentalność części rolniczego społeczeństwa, którą można przyrównać do „chłopskiej”.

Polacy żyją ze świadomością, że przez ostatnie 15 lat wieś niesamowicie się rozwinęła. Znaczna część społeczeństwa zgadza się z dopłatami dla rolników, jednakże nie mają oni pojęcia na co konkretnie te dotacje są przeznaczane. Wyniki badań mogą być zaskakujące - mamy do czynienia ze skrajną sytuacją, której wcześniej nie było.

W warstwie kulturowej polskich rolników, głównie tych gospodarujących na niewielkim areale, trzeba uwzględniać silne wciąż elementy kultury chłopskiej.- stwierdza Dr hab. Wojciech Knieć z Instytutu Socjologii na UMK w Toruniu. Ich przykładem jest przede wszystkim racjonalność ekonomiczna nie oparta na motywie zysku, a bardziej na przywiązaniu do tradycji i obyczaju. Jest ona sprzeczna z rynkowym podejściem do prowadzenia gospodarstwa rolnego.

Natomiast młodzi rolnicy gospodarujący na areale w przedziale 20-50 ha są dobrze wykształceni, posiadają kierunkowe kwalifikacje rolnicze oraz bardzo często uczestniczą w kursach doszkalających. - przekonuje socjolog Mimo odnoszonych sukcesów, polska wieś stwarza paradoksy przez które sukces na rynku międzynarodowym nie musi wcale być trwały. Wydaje się, że to właśnie rolnicy doszkalający się, ci którzy cały czas udoskonalają swoje metody produkcji powinni znaleźć się w centrum uwagi promodernizacyjnej polityki rolnej państwa, aby uniknąć stagnacji rozwoju. – dodaje Dr hab. Wojciech Knieć.

Powiązane tematy:

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!