Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

EEC 2016: Pełna relacja z debaty "Biznes za granicą – wsparcie państwa"

  • Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
  • Data: 25-05-2016, 14:02
Ekspansja zagraniczna nie jest sprawą łatwą. Administracja rządowa oferuje różne mechanizmy wsparcia i pomocy dla firm, które zdecydują się na rozwinięcie swojej działalności poza granicami Polski. Podczas VIII Europejskiego Kongresu Gospodarczego odbyła się m.in. debata poświęcona wsparciu państwa dla eksporterów. Sesję pod tytułem „Biznes za granica – wsparcie państwa” moderował Adam Woźniak, dziennikarz ekonomiczny Rzeczpospolitej.
EEC 2016: Pełna relacja z debaty
fot. PTWP

Rolę eksportu w naszej polskiej gospodarce podkreślał Radosław Domański-Łabędzki, podsekretarz stanu w ministerstwie rozwoju. Wskazał, że wspieranie eksportu jest jednym z pięciu filarów planu Morawieckiego. W jego opinii zbyt mało polskich firm eksportuje. - Rolą administracji publicznej jest wsparcie, które często decyduje o rozpoczęciu działalności poza Polską. Rocznie budżet państwa wydaje na wsparcie eksportu pół miliarda złotych. Niestety obecnie mamy system wsparcie, który nie jest ze sobą skoordynowany. Są różne, ciekawe mechanizmy, ale podlegają pod różne ministerstwa, co uniemożliwia osiągnięcie systemu synergii. W mojej ocenie obecnie instytucje zajmujące się wsparciem eksporterów znajdują się zbyt daleko od firm. Aby to zmienić, czyli przybliżyć się do przedsiębiorstw, osiągnąć lepsze efekty w ramach możliwych środków finansowych będzie powołana Agencja Wspierania Eksportu – zapowiedział Radosław Domański-Łabędzki. Nowa agencja ma scentralizować mechanizmy wsparcia, które wszystkie mają być dostępne w jednym miejscu. Ponadto agencja sprawi, że pieniądze będą lepiej wydawane. 

Drugą sprawą zapowiedzianą przez przedstawiciela ministerska rozwoju była relokacja jednostek zagranicznych zajmujących się wsparciem dla polskich eksporterów. - Ministerstwo rozwoju ma obecnie 49 takich placówek, z czego większość znajduje się w Europie Zachodniej, tymczasem zmieniła się sytuacja i polskie firmy staja się bardziej obecne w Azji czy Afryce, więc te część tych placówek zostanie przeniesiona w tamte rojony – powiedział Radosław Domański-Łabędzki.
Zdaniem Marka Czerskiego, prezesa KUKE, polski rynek wewnętrzny się nasycił i nie będzie już imponujących wzrostów. W tej sytuacji postawienie na eksport jest bardzo istotne, bo pozwala dalej się rozwijać, a ponadto generować lepsze wyniki uzyskując lepszą niż na krajowym rynku marżę. - Chcę zwrócić uwagę, że wśród eksportów jest coraz więcej małych i średnich przedsiębiorstw. Trzeba pamiętać, że to właśnie akie firmy generują aż 95 proc. polskiego PKB – mówi Marek Czerski. Klientów KUKE można podzielić na cztery grupy. Pierwsza są firmy, których w zasadzie nie trzeba wspierać, gdyż są duże, mają stabilne finanse i dobrze sobie radzą na różnych rynkach. Drugą są przedsiębiorstwa prowadzące już działalność eksportową, ale od czasu do czasu potrzebuje wsparcia. Trzecią grupą są organizacje, które trzeba dynamicznie wspierać, a czwartą są firmy, nie prowadzące działalności eksportowej, ale potencjalnie mogą zacząć ją prowadzić. Ryzyko wzrasta w każdą grupą. - Zanim podejmiemy jakieś działania wspierające daną firemę zawsze trzeba oszacować ryzyku – powiedział prezes KUKE.

Dalsza część artykułu jest dostępna dla subskrybentów Strefy Premium PortaluSpożywczego.pl lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Powiązane tematy:

Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!