Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

EEC 2017: Konsolidacja w sektorze spożywczym będzie wynikiem demografii

Podczas panelu „Od lokalnej firmy do globalnego biznesu” w trakcie EEC 2017 prelegenci rozmawiali m.in. o konsolidacji sektora spożywczego w Polsce.


EEC 2017: Konsolidacja w sektorze spożywczym będzie wynikiem demografii
EEC 2017, debata "Od lokalnej firmy do globalnego koncernu"/ Fot. PTWP

Autor: www.portalspozywczy.pl
Data: 24-05-2017, 13:11

Robert Kremser, dyrektor rozwoju biznesu Bisnode Polska twierdzi, że konsolidacja jest wymogiem rynku – i to w każdym obszarze polskiej gospodarki. Zdaniem Dariusza Prończuka, partnera zarządzającego Enterprise Investors w branży spożywczej dużo się mówi o konsolidacji ale raczej niewiele się dzieje. - Wydaje mi się, że nie ma ekonomicznego dogmatu, że tak to na pewno będzie następować, że to jest nieuchronny proces – pewnie w dłuższej perspektywie tak, ale na razie nie widzę dużego ruchu w tym temacie - dodał. Przyznał jednak, że na polskim rynku jest jeszcze sporo podmiotów do przejęcia a konsolidacja będzie wynikiem demografii - bo dzieci sprzedadzą biznesy rodziców.

Z kolei Krzysztof Pawiński, prezes Maspeksu, zapewnił, że konsolidacja to kwestia naszej racji bytu i ubolewał nad małą liczbą transakcji na polskim rynku spożywczym. - W pewnych relacjach liczy się wielkość pięści a nie tylko empatia. Musimy być równoważnym partnerem dla naszych kupców a to wyrównanie szans następuje poprzez odpowiednią skalę – dodał prezes Maspeksu.

Dariusz Prończuk apelował, żeby nie dać się zwieść skromności prezesa Maspeksu, który „połknął” Agros Nova i przymierzał się do zakupu Kompanii Piwowarskiej, mówiąc że konsolidacja nie istnieje. - Są dwa modele konsolidacji na polskim rynku spożywczym: pierwszy model prezentuje Grupa Maspex – czyli skupowanie najcenniejszych marek. Jest też drugi model – negatywny – czyli konsolidacja na skutek presji ze strony skonsolidowanych sieci handlowych, które będą wymuszały coraz niższe marże. Myślę, że ten negatywny model fuzji pod presją będzie coraz bardziej popularny – z przykrością stwierdził Dariusz Prończuk.

Marek Jakubiak, przedsiębiorca, poseł na Sejm RP, przyznał, że w przeszłości myślał, że konsolidacja przemysłowa jest lekiem na całe zło. – W tej chwili bardzo poważnie rozważam możliwość rozłączenia jednak swojego biznesu na parę odrębnych, dlatego, że każde z tych przedsiębiorstw ma własne partykularne interesy, które w grupie gdzieś zaginęły i dochodziło do kanibalizmu pomiędzy markami wiodącymi każdego z przedsiębiorstw – przyznał Marek Jakubiak.

Zenon Daniłowski, prezes Makaronów Polskich dodał, że celem każdego przedsiębiorstwa jest realizacja zysku i każdy dobiera taką formę organizacyjną, która pozwala mu ten zysk realizować w sposób maksymalny. - Istnieje rynek produktów niszowych i wiele przedsiębiorstw małych i średnich nie ucieka w kierunku konsolidacji tylko szuka dodatkowego zysku przy swojej organizacji poprzez np. poszerzenie oferty o produkty nietypowe – dodał Zenon Daniłowski.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Dariusz Prończuk RSS ALERT    /    Enterprise Investors RSS ALERT    /    EEC 2017 RSS ALERT    /    Maspex RSS ALERT    /    Krzysztof Pawiński RSS ALERT    /    Robert Kremser RSS ALERT    /    Bisnode Polska RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.170.78.142
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!