EEC 2017: Relacje gospodarcze Chiny–Polska (pełna relacja)
– Polska jest bardzo ważnym partnerem Chin w Europie Środkowo-Wschodniej, obie strony skorzystają na tej współpracy – przekonywali prelegenci debaty „Relacje Gospodarcze Chiny-Polska”, która odbyła się 11 maja podczas IX Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Podczas dyskusji wskazano także najważniejsze bariery obecnej współpracy.

– Relacje polsko-chińskie się rozwijają i polepszają, zarówno polityczne, jak i gospodarczo. Oba kraje skorzystają na projekcie „Jeden pas i jedna droga” – stwierdziła podczas EEC 2017 Liu Lijuan, radca ekonomiczno-handlowy Ambasady Chińskiej Republiki Ludowej w Polsce.
W podobnym tonie wypowiedział się Xia Bin, dyrektor Bank of China (oddział w Warszawie): – To bardzo gorący temat i w Polsce, i w Chinach. Chiny otwierają się na Polskę. W regionie Europy Środkowo-Wschodniej jest ona najważniejszym partnerem. To szansa dla tutejszych przedsiębiorców, by wejść na chiński rynek – podkreślał dyrektor Bank of China.
Zaznaczył też, że chińskie firmy pojawiają się coraz chętniej w Polsce. – Po raz pierwszy zjawiło się u nas tyle delegacji z Chin. Współpraca ma świetlaną przyszłość. Skorzystają na niej obie strony – przekonywał Xia Bin podczas debaty „Relacje Gospodarcze Chiny-Polska”.
Wojciech Fedko, członek zarządu Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, przyznał, że przy skali rynku chińskiego potencjał do inwestycji jest ogromny. Odnosi się to do każdej branży. – To pole popisu dla polskich przedsiębiorców – stwierdził. Dodał jednocześnie, że w tym biznesie ważne są rzeczywiste możliwości eksportowe polskiego: – Jeden czy dwa kontenery to nie jest ilość, która pozwalałaby się rozwinąć – zaznaczył.
O perspektywach współpracy gospodarczej Polska–Chiny mówił również Radosław Pyffel, zastępca dyrektora Azjatyckiego Banku Inwestycji Infrastrukturalnych (AIIB): – Plan Morawickiego i projekt „Jeden pas i jedna droga” spotykają się. Za 5–10 lat Polska będzie na zupełnie innym etapie rozwoju – zapewniał. Prelegent opowiedział również o założeniach AIIB. – Mamy kilkadziesiąt projektów infrastrukturalnych związanych z Nowym Jedwabnym Szlakiem – powiedział.
Stanisław Wang, dyrektor ds. sprzedaży dla sektora publicznego i transportowego Huawei Polska wskazał na wzrost zainteresowania nauką języka polskiego w Chinach. Przestawił również rozwój firmy Huawei: – Rozpoczynaliśmy działalność w Polsce w 2004 r., a teraz mamy zespół ponad 500 pracowników w Warszawie. Współpracujemy ze wszystkimi głównymi operatorami. Pod koniec zeszłego roku mieliśmy 23 proc. udziału w rynku smartfonów. Działamy też mocno na rynku IoT i enterprise. Współpracujemy z 100 lokalnymi partnerami, a także z wieloma uczelniami. Ciągle inwestujemy – mówił przedstawiciel Huawei Polska.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.