EEC 2022: Dlaczego małe i średnie firmy eksportują tak mało?

- Polski eksport to nie jest eksport małych i średnich przedsiębiorstw - ocenił Mariusz-Jan Radło w trakcie dyskusji „Ekspansja zagraniczna małych i średnich firm”.

- Bardzo mocno rozwinęliśmy eksport w ostatnich latach, ale on wynikał z naszego silnego włączenia w globalne łańcuchy wartości za pośrednictwem przede wszystkim  międzynarodowych korporacji. Bierze w tym udział wiele MŚP, ale jest to eksport pośredni - dodał Radło.

Zauważył przy tym, że w trakcie pandemii mocno przyspieszyła cyfryzacja działalności MŚP, która wcześniej była dosyć słabo rozwinięta. To tworzy więc warunki do pewnego nowego otwarcia, także w eksporcie. Z drugiej strony wojna na Ukrainie stawia polski biznes przed zupełnie nowymi wyzwaniami, którym musi sprostać.

Jak zwiększać udział małych i średnich firm w polskim eksporcie?

Olga Semeniuk zaznaczyła, że bardzo ważne jest to, by coraz bardziej zwiększać udział małych i średnich firm w  polskim eksporcie.

- Cały czas chcemy i stawiamy sobie cele, żeby potencjał MŚP był wykorzystywany w polityce eksportowej. Staramy się łączyć MŚP w konglomeraty, których wykorzystywanie produktów i usług będzie niezbędne - oznajmiła wiceminister rozwoju i technologii w trakcie panelu dyskusyjnego „Ekspansja zagraniczna małych i średnich firm”.

W tym celu, jej zdaniem, należy centralizować inicjatywy i narzędzia pomocowe dla MŚP. Konieczne jest tu też inwestowanie w kapitał ludzki, który będzie w stanie budować i realizować plany ekspansji zagranicznej.

Więcej na wnp.pl