Ekonomiczny poniedziałek: Start-upy coraz bardziej zainteresowane branżą rolno-spożywczą
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości dysponuje szeroką ofertą programów wsparcia dla przedsiębiorców na różnym etapie rozwoju. Dla tych, którzy poważnie myślą o założeniu innowacyjnych biznesów, ale nie wiedzą od czego zacząć, proponowane są właśnie Platformy Startowe dla nowych pomysłów – program dedykowany dla innowacyjnych firm z regionu Polski Wschodniej.

- W toku inkubacji (czyli wsparcia na start, w warunkach „cieplarnianych”) pomysły start-upów, przy wsparciu ekspertów biznesowych, dużych spółek, kancelarii prawnych oraz funduszy VC, przekształcane są w produkt dający realną szansę na rentowny biznes. W tym celu start-upy korzystają z szeregu bezpłatnych usług podstawowych, w tym m.in. wsparcia prawnego, księgowego czy marketingowego oraz usług specjalistycznych: informatycznych, wzorniczych, inżynieryjnych, dostosowanych do konkretnych potrzeb. Taki proces trwa od 3 do 8 miesięcy i zakończony jest wydaniem raportu przez operatora programu, w którym określony jest stan przedsięwzięcia biznesowego i jego szanse oraz zagrożenia. Następnym etapem dla najlepszych start-upów może być ubieganie się o bezzwrotną dotację na rozwinięcie biznesu – tutaj PARP oferuje nawet 1 mln zł dofinansowania na projekt. Pula środków na ten cel do 2020 roku wynosi 300 mln zł, a nabór wniosków rozpoczyna się 30 lipca br. – mówi Marcin Seniuk, dyrektor Departamentu Rozwoju Startupów w PARP.
Najlepszymi ambasadorami platform startowych i dowodem na skuteczność tej formy wsparcia są zespoły start-upowe, które z sukcesem zakończyły inkubację i przekształciły innowacyjny pomysł w przedsiębiorstwo o znaczących perspektywach rozwoju i ekspansji w branży rolno-spożywczej. Tak jak np. spółka Plantalux, która tworzy profesjonalne oprawy oświetleniowe przeznaczone do naświetlania roślin w szklarniach, wraz z zewnętrznymi czujnikami wilgoci, nasłonecznienia, temperatury i CO2. Zapewniają one roślinom optymalny wzrost. Produkt posiada dedykowane oprogramowanie do zarządzania naświetleniem zależnie od rodzaju uprawy, gatunku i czasu właściwego dla etapu wzrostu.
Kolejnym przykładem są personalizowane suplementy diety dostarczane w modelu abonamentowym przez spółkę Sundose. Projekt spółki wpisuje się w coraz częściej poruszany temat „żywności przyszłości”. Ich produkt jest wysoce spersonalizowany. Zastosowanie know-how z zakresu produkcji suplementów diety, pre-mixów oraz autorskich narzędzi analitycznych umożliwia cykliczną analizę parametrów zdrowotnych klienta i automatyczne modyfikowania składu suplementów. Abonamentowy modelu biznesowy i współistniejąca z produktem aplikacja mobilna przypominająca o wzięciu suplementu przekształciły pomysł w rynkowy sukces.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.