Partner portalu
partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Ekonomiczny poniedziałek: Trzy priorytety i wyzwania dla branży spożywczej

Za nami pierwsze półrocze 2020 roku, które za sprawą pandemii przyniosło niespotykane wcześniej zawirowania i zmiany w funkcjonowaniu firm i gospodarki. Przedsiębiorstwa z niepokojem patrzą na drugą połowę roku, w której mierzyć się będą nie tylko ze skutkami koronawirusa, ale także z innymi wyzwaniami. Andrzej Gantner, wiceprezes Polskiej Federacji Producentów Żywności wskazuje na trzy obszary, które w najbliższych miesiącach będą priorytetowe dla firm spożywczych.

Ekonomiczny poniedziałek: Trzy priorytety i wyzwania dla branży spożywczej
ekonomiczny poniedziałek
Ekonomiczny poniedziałek: Trzy priorytety i wyzwania dla branży spożywczej, fot. shutterstock

Autor: Olimpia Wolf, portalspozywczy.pl
Data: 26-07-2020, 19:24

1. Powrót do poziomu eksportu sprzed pandemii

- Negatywne skutki pandemii odczuły praktycznie wszystkie branże produkcji żywności. Jednymi z najbardziej poszkodowanych są te, których znaczącą część stanowi eksport żywności, w tym dwie główne polskie branże eksportowe, czyli mięsna i mleczarska. Jednym z głównych powodów spadku eksportu jest zatrzymanie branży hoteli i restauracji - mówi serwisowi portaspozywczy.pl Andrzej Gantner, wiceprezes Polskiej Federacji Producentów Żywności.

- Również na rynku krajowym widać wyraźnie spadek obrotów generowany przez ten bardzo ważny sektor polskiej gospodarki. Bardzo boleśnie odczuła to również branża napojowa, której obroty spadły nawet o 25 procent. Znalezienie alternatywnych kanałów dystrybucji dla produktów przeznaczonych dla branży HoReCa okazało trudne i kosztowne, a często niemożliwe. Dla wielu firm obecny sezon letni okazał się już sezonem straconym, a straty z tego tytułu trudno będzie zrekompensować do końca tego roku - dodaje.

Tłumaczy, że powrót do poziomów eksportu sprzed pandemii to niewątpliwie priorytet dla wszystkich firm, jednak biorąc pod uwagę poważne utrudnienia zarówno w kontaktach handlowych jak i w promocji polskich produktów na rozwojowych rynkach krajów trzecich, zadanie to będzie bardzo trudne.

- Nasz główny rynek eksportowy, czyli Unia Europejska również wydaje się obecnie mało stabilny. Zapowiedzi drugiej fali i możliwych ponownych ograniczeń zmuszają producentów i dystrybutorów do dużej ostrożności w zawieraniu długoterminowych kontraktów - mówi Gantner.

- Nie bez znaczenia jest również brak stabilizacji na drugim co do wielkości rynku eksportowym dla polskiej żywności, czyli rynku Wielkiej Brytanii. Zarówno zła sytuacja epidemiologiczna jak i brak pewności co do kształtu współpracy między Wielką Brytanią a UE już poskutkowały pierwszym od 10 lat spadkiem eksportu. Dodatkowym zagrożeniem są szybko postępujące prace nad umową o wolnym handlu pomiędzy Wielką Brytanią a Nową Zelandią. To bardzo poważne zagrożenie dla eksportu polskich produktów mięsnych i mleczarskich - tłumaczy wiceprezes PFPŻ.

więcej informacji:

branża spożywcza RSS ALERT    /    firmy spożywcze RSS ALERT    /    Andrzej Gantner RSS ALERT    /    eksport RSS ALERT    /    koronawirus RSS ALERT    /    podatek cukrowy RSS ALERT    /    PFPŻ RSS ALERT    /    Polska Federacja Producentów Żywności RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.200.222.93
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!