• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Ekonomistka BPH: wzrost cen po wprowadzeniu euro będzie nieznaczny

Problemy konsumentów związane z ewentualnym wzrostem cen powinny być nieznaczne i jednorazowe, a skalę problemu ograniczy konkurencja rynkowa i monitoring cen - pisze na łamach Rzeczpospolitej Maja Goettig, główna ekonomistka Banku BPH.
  • Autor: Rzeczpospolita
  • Data: 18-12-2008, 06:33
Ekonomistka BPH: wzrost cen po wprowadzeniu euro będzie nieznaczny

Badania ankietowe przeprowadzone na zlecenie Komisji Europejskiej pokazują, że największe obawy Polaków związane z przyjęciem euro budzi wzrost cen. To również podstawowy argument przeciwników wprowadzenia euro. Powodem ma być m.in. zaokrąglanie cen w górę przy okazji wymiany waluty. Ale z doświadczeń krajów, które przyjęły euro, wynika jednak, że wzrost cen był nieznaczny i jednorazowy. Dotyczył przede wszystkim dóbr i usług najczęściej nabywanych, w tym żywności.

To tłumaczy, dlaczego mieszkańcy krajów, które mają już za sobą przyjęcie euro, postrzegali wzrost ogólnego poziomu cen jako większy, niż był w rzeczywistości. Konsumenci natychmiast zauważą wzrost ceny bochenka chleba, co nie oznacza jednak, że padną ofiarą plagi drożyzny.

Z drugiej strony w przypadku biedniejszych grup społecznych, dla których udział podstawowych produktów stanowi zdecydowaną większość wydatków, efekt wyższych cen będzie bardziej dotkliwy. Nieuzasadnione podwyżki utrudni nałożony na sprzedawców obowiązek pokazywania cen w obu walutach i konkurencja rynkowa. Szczególnie ważne będzie monitorowanie praktyk cenowych w handlu przez organizacje konsumenckie i rządowe, co może w dużym stopniu zapobiec problemowi.

Bilans argumentów za i przeciw przyjęciu euro w Polsce wypada na korzyść "za". Euro dla firm to przede wszystkim eliminacja niektórych kosztów działalności i tańszy kredyt. Większość kosztów dostosowawczych przedsiębiorstw będzie miała charakter jednorazowy. Wyzwaniem dla firm może być wzrost konkurencji, choć rekompensować go będą ułatwienie ekspansji na rynki zagraniczne.

Ale też nie wszystkie przedsiębiorstwa w równym stopniu zyskają na przyjęciu euro. Małe i średnie firmy ze względu na niższe niż w przypadku dużych firm zaangażowanie w działalność handlową skorzystają mniej na eliminacji ryzyka kursowego i kosztów transakcyjnych. Większa konkurencja może też oznaczać osłabienie pozycji rynkowej małych firm. Ze względu na efekt skali poniosą one również wyższe koszty dostosowawcze przyjęcia euro.

Społeczeństwo zyska na wprowadzeniu euro za sprawą szybszego wzrostu gospodarczego i tańszych kredytów. Problemy konsumentów związane z ewentualnym wzrostem cen powinny być nieznaczne i jednorazowe, a skalę problemu ograniczą konkurencja rynkowa i monitoring cen.

Podobnie jak w przypadku firm, bilans zysków i strat nie będzie jednakowy dla wszystkich obywateli. Szybszy rozwój gospodarczy i związany z nim wzrost pensji będą przede wszystkim służyć pracującym. Emeryci i renciści mogą stracić w porównaniu z innymi grupami społecznymi, gdyż ich wydatki w głównej mierze dotyczą artykułów pierwszej potrzeby, których ceny wzrosną najbardziej. Jednak indeksacja rent i emerytur pozwoli do pewnego stopnia zrekompensować ten efekt. Dodatkowo umożliwi ona wyższe świadczenia społeczne dla tej grupy w ślad za rosnącymi płacami.

więcej informacji:

Powiązane tematy:

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!