Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Ekspansja zagraniczna w czasach pandemii: Na co uważać?

Do niedawna ekspansja zagraniczna odmieniana była przez wszystkie przypadki, jako kolejny, konieczny krok w rozwoju polskich firm, dla których lokalny rynek stawał się często zbyt mały. Wiele firm wykorzystało tę szansę i zbudowało swoją pozycję właśnie w oparciu o handel zagraniczny - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Łukasz Targoszyński, adwokat w warszawskim biurze kancelarii Baker McKenzie.

Ekspansja zagraniczna w czasach pandemii: Na co uważać?
Łukasz Targoszyński, adwokat w warszawskim biurze kancelarii Baker McKenzie, fot. mat. pras.

Autor: www.portalspozywczy.pl
Data: 25-06-2020, 11:00

- W czasach epidemii COVID-19, ekspansja zagraniczna może być natomiast szansą na utrzymanie dotychczasowej pozycji firmy, a często wręcz na jej przetrwanie. Coraz częściej słyszymy bowiem o pojawiających się w związku z pandemia koronawirusa nowych możliwościach eksportowych dla firm z branży spożywczej, szczególnie z krajów azjatyckich. Dzieje się tak dlatego, że wiele firm albo bezpośrednio zetknęło się z sytuacją przerwanych łańcuchów dostaw, które uniemożliwiają im prowadzenie ich własnej działalności, albo zauważa takie ryzyko i podejmuje działania zmierzające do dywersyfikacji swoich dostawców, dzięki czemu polscy przedsiębiorcy zyskują często szansę wejścia ze swoimi produktami tam, gdzie wcześniej taka możliwość nie istniała - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Łukasz Targoszyński, adwokat w warszawskim biurze kancelarii Baker McKenzie.

Na co uważać, żeby ekspansja zagraniczna okazała się sukcesem, a nie porażką? - W obecnych czasach, pierwszym krokiem powinno być zweryfikowanie sytuacji finansowej zagranicznego kontrahenta albo oparcie współpracy na zasadzie przedpłat i zaliczek. Wszystko po to, aby ograniczyć ryzyko dostarczenia towaru, za który nikt następnie nie zapłaci. Dopiero po pozytywnej weryfikacji powinno nastąpić przejście do kolejnej fazy przygotowań - tłumaczy prawnik.

- Ekspansja najczęściej przybiera formę eksportu towarów - wtedy najważniejsze jest zaznajomienie się z lokalnymi i międzynarodowymi przepisami dotyczącymi transportu i wprowadzenia produktów na lokalny rynek, w szczególności z przepisami celnymi, podatkowymi czy konsumenckimi - dodaje.

- Bardziej skomplikowane formy ekspansji mogą polegać na przykład na przejęciu lokalnej spółki, co zapewni nam już na starcie nie tylko osobowość prawną, ale również historię działalności i marki oraz klientów. Innym sposobem może być samodzielne budowanie lokalnej obecności od początku (tzw. greenfield project), które nie wymaga tak dużej jednorazowej inwestycji, jaka jest wymagana w celu przejęcia istniejącej spółki, jednak często wymaga znacznie więcej czasu i cierpliwości - mówi Targoszyński.

więcej informacji:

Łukasz Targoszyński RSS ALERT    /    Baker McKenzie RSS ALERT    /    handel zagraniczny RSS ALERT    /    eksport RSS ALERT

KOMENTARZE (0)



FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W zwiazku z ciszą wyborczą możliwość dodawania komentarzy została tymczasowo zablokowana.

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!