Eksperci Banku Pekao: 5 czynników, które wpływają na wzrost eksportu polskiej żywności
Paweł Kowalski oraz Krzysztof Mrówczyński z Banku Pekao S.A., współautorzy raportu „Czas na ekspansję 2.0. Dotychczasowy model rozwoju krajowej branży spożywczej pod rosnącą presją” wskazują 5 czynników, które wpływają na wzrost eksportu polskiej żywności.

5 czynników, które wpływają na wzrost eksportu polskiej żywności według ekspertów Pekao
1. Tradycyjnym, głównym czynnikiem zapewniającym wzrost polskiego eksportu żywności jest wysoka konkurencyjność cenowa na rynku UE (zapewniana przez niskie na tle krajów Europy Zachodniej koszty produkcji i akceptowane przez producentów niskie marże), przy jednocześnie wysokiej jakości produktów.
2. Wysokie nasycenie rynku żywności w Europie Zachodniej i udział polskich produktów w imporcie tego regionu rodzi ryzyko spowolnienia tempa wzrostu eksportu na rynek zachodnioeuropejski. Tym bardziej, że prognozy Komisji Europejskiej na najbliższą dekadę przewidują stagnację konsumpcji ilościowej najważniejszych kategorii żywności w państwach zachodnich, a dodatkowym niekorzystnym czynnikiem może okazać się Brexit.
3. Kluczowe znaczenie dla utrzymania wysokiej dynamiki eksportu będzie miała zdolność do zwiększenia obecności na pozaunijnych rynkach zbytu, do czego przyczynić może się z jednej strony zmiana nastawienia samych producentów (uświadomienie potrzeby, odważniejsze działania, alokacja większych zasobów), a z drugiej – zwiększenie efektywności instytucjonalnego systemu wsparcia rozwoju eksportu żywności.
4. Poprawę perspektyw eksportowych może przynieść zwiększenie udziału w sprzedaży produktów wytwarzanych przez wyższe ogniwa przetwórstwa, o większej wartości dodanej i wyższej marżowości. Umożliwiłoby to stopniową zmianę modelu rozwoju eksportu z wolumenowego na wartościowy (wyższa wartość sprzedaży przy podobnych wolumenach), stosowany od lat z powodzeniem przez konkurentów z Europy Zachodniej.
5. Duży potencjał ma uwzględnienie najsilniejszych globalnych trendów żywieniowych, zwłaszcza związanych z odżywianiem prozdrowotnym. W szczególności dotyczy to szybko rosnącego na świecie (choć wciąż marginalnego w Polsce) rynku żywności organicznej. Szersze zaistnienie w tym obszarze w świadomości międzynarodowej mogłoby stanowić dobry punkt wyjścia do wzmocnienia marki i poprawy marżowości produktów.


Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.