Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Eksperci Banku Pekao: 5 czynników, które wpływają na wzrost eksportu polskiej żywności

Paweł Kowalski oraz Krzysztof Mrówczyński z Banku Pekao S.A., współautorzy raportu „Czas na ekspansję 2.0. Dotychczasowy model rozwoju krajowej branży spożywczej pod rosnącą presją” wskazują 5 czynników, które wpływają na wzrost eksportu polskiej żywności.

Eksperci Banku Pekao: 5 czynników, które wpływają na wzrost eksportu polskiej żywności
Na zdjeciu Paweł Kowalski oraz Krzysztof Mrówczyński z Banku Pekao S.A., współautorzy raportu „Czas na ekspansję 2.0. Dotychczasowy model rozwoju krajowej branży spożywczej pod rosnącą presją”

Autor: www.portalspozywczy.pl
Data: 25-11-2020, 16:02

5 czynników, które wpływają na wzrost eksportu polskiej żywności według ekspertów Pekao

1. Tradycyjnym, głównym czynnikiem zapewniającym wzrost polskiego eksportu żywności jest wysoka konkurencyjność cenowa na rynku UE (zapewniana przez niskie na tle krajów Europy Zachodniej koszty produkcji i akceptowane przez producentów niskie marże), przy jednocześnie wysokiej jakości produktów.

2. Wysokie nasycenie rynku żywności w Europie Zachodniej i udział polskich produktów w imporcie tego regionu rodzi ryzyko spowolnienia tempa wzrostu eksportu na rynek zachodnioeuropejski. Tym bardziej, że prognozy Komisji Europejskiej na najbliższą dekadę przewidują stagnację konsumpcji ilościowej najważniejszych kategorii żywności w państwach zachodnich, a dodatkowym niekorzystnym czynnikiem może okazać się Brexit.

3. Kluczowe znaczenie dla utrzymania wysokiej dynamiki eksportu będzie miała zdolność do zwiększenia obecności na pozaunijnych rynkach zbytu, do czego przyczynić może się z jednej strony zmiana nastawienia samych producentów (uświadomienie potrzeby, odważniejsze działania, alokacja większych zasobów), a z drugiej – zwiększenie efektywności instytucjonalnego systemu wsparcia rozwoju eksportu żywności.

4. Poprawę perspektyw eksportowych może przynieść zwiększenie udziału w sprzedaży produktów wytwarzanych przez wyższe ogniwa przetwórstwa, o większej wartości dodanej i wyższej marżowości. Umożliwiłoby to stopniową zmianę modelu rozwoju eksportu z wolumenowego na wartościowy (wyższa wartość sprzedaży przy podobnych wolumenach), stosowany od lat z powodzeniem przez konkurentów z Europy Zachodniej.

5. Duży potencjał ma uwzględnienie najsilniejszych globalnych trendów żywieniowych, zwłaszcza związanych z odżywianiem prozdrowotnym. W szczególności dotyczy to szybko rosnącego na świecie (choć wciąż marginalnego w Polsce) rynku żywności organicznej. Szersze zaistnienie w tym obszarze w świadomości międzynarodowej mogłoby stanowić dobry punkt wyjścia do wzmocnienia marki i poprawy marżowości produktów.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Bank Pekao RSS ALERT    /    eksport polskej żywności RSS ALERT    /    Paweł Kowalski RSS ALERT    /    Krzysztof Mrówczyński RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.205.144
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!