Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Eksperci KPMG o restrukturyzacji i upadłości firmy w czasie pandemii COVID-19

Pandemia COVID-19 spowodowała poważne problemy z płynnością finansową znacznej części firm, które w chwili obecnej stanęły przed dylematem czy kontynuować działalność czy też przeprowadzić restrukturyzację. O aspektach prawnych restrukturyzacji i upadłości firmy w czasie pandemii COVID-19 mówią Marek Król i Michał Komar, radcy prawni w kancelarii prawnej D.Dobkowski sp.k. stowarzyszonej z KPMG w Polsce.

Zdaniem ekspertów KPMG sama restrukturyzacja nie jest prostym procesem, często dużym wyzwaniem jest już samo określenie, czy organizacja znajduje się w sytuacji, która w pełni uzasadnia restrukturyzację. Z drugiej strony jeżeli restrukturyzacja nie zostanie przeprowadzona firma może spodziewać się, że w najbliższym czasie nie będzie miała wystarczających środków finansowych na prowadzenie dalszej działalności i przestanie regulować swoje bieżące zobowiązania, co będzie skutkowało koniecznością przeprowadzenia postępowania upadłościowego. Każda restrukturyzacja powinna mieć swoje podstawy ekonomiczne. Aby przeprowadzić restrukturyzację firma musi szczegółowo przeanalizować swoją sytuację finansowo-operacyjną.

– Bezcelowe jest przeprowadzanie restrukturyzacji przedsiębiorstwa, jeżeli jego sytuacja makro i mikro ekonomiczna jest taka, że praktycznie dane przedsiębiorstwo utraciło sens istnienia, do którego zostało powołane, nie może generować przychodów  lub też sytuacja okołobiznesowa jest taka, że w perspektywie średnio i długoterminowej nie ma szansy na to, aby dalej mogło właściwie funkcjonować. W związku z tym warto przy planowanych działaniach zwrócić uwagę na to, że jeżeli tego typu sytuacja trwa dłużej niż przewidywany przez nas okres, to praktycznie przedsiębiorstwo bez zewnętrznego wsparcia finansowego nie ma szans, aby się utrzymać – mówi Marek Król, radca prawny w kancelarii prawnej D.Dobkowski sp.k. stowarzyszonej z KPMG w Polsce.

Podstawą do określenia stanu niewypłacalności jest utrata płynności finansowej lub nadmierne zadłużenie. Stan niewypłacalności aktualizuje z kolei obowiązek złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości firmy.

– Jednak nawet żeby upaść, firma potrzebuje pieniędzy. Samo postępowanie upadłościowe kosztuje, niezbędne jest poniesienie kosztów syndyka, jak również kosztów likwidacji przedsiębiorstwa. Tym samym, z podjęciem trudnej decyzji o upadłości nie należy zwlekać. Zarząd musi mieć świadomość zarówno odpowiedzialności, która na nim ciąży w przypadku spóźnionego wniosku upadłościowego, jak i ryzyka oddalenia przez sąd wniosku złożonego w sytuacji, gdy stan majątku spółki nie pozwala już na ogłoszenie jej upadłości – mówi Michał Komar, radca prawny w kancelarii prawnej D.Dobkowski sp.k. stowarzyszonej w KPMG w Polsce.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

KPMG RSS ALERT    /    koronakryzys RSS ALERT    /    koronawirus RSS ALERT    /    upadłości RSS ALERT    /    restrukturyzacja RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.206.238.176
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!