Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Ekspert: 500+ to biznes dla banków, ale powinny uczyć klientów oszczędzania

Jak mówi prof. Monika Marcinkowska z UŁ, udział w programie Rodzina 500 plus to dla banków w dużej mierze biznes i walka o klienta. Podkreśla, że społeczna odpowiedzialność banków powinna polegać na tym, żeby wzięły na siebie trud uczenia klientów długoterminowego, systematycznego oszczędzania.


Autor: PAP
Data: 13-04-2016, 10:06

Od 1 kwietnia można składać wnioski o świadczenia z programu Rodzina 500 plus, m.in. za pośrednictwem bankowości elektronicznej. W program zaangażowało się 21 banków. Według danych resortu rodziny, pracy i polityki społecznej z końca ubiegłego tygodnia dotychczas przez internet złożono już ponad 280 tys. wniosków, a w urzędach ok. 730 tys. 95 proc. wniosków internetowych złożono za pośrednictwem banków.

"Z pewnością jest to olbrzymie ułatwienie dla klientów banków i zdecydowanie bardzo się cieszę, że banki te inicjatywę podjęły. Czy była to społeczna odpowiedzialność? Myślę, że w dużej mierze biznes, walka o klienta, o to, by być na tym rynku konkurencyjnym" - oceniła prof. Marcinkowska z Uniwersytetu Łódzkiego.

Jak dodała, społeczna odpowiedzialność banków w kontekście 500 plus będzie polegała wzięciu na siebie trudu edukacji finansowej klientów. Tak, by pomogły one klientom uczyć się w jaki sposób zarządzać budżetem domowym. "W szczególności tutaj olbrzymia ich rola, aby uczyć długoterminowego, systematycznego oszczędzania" - zaznaczyła ekspertka.

W ocenie prof. Marcinkowskiej wielkim sukcesem będzie, jeżeli te pieniądze nie zostaną wydane od razu na bieżące potrzeby, na konsumpcję, ale przynajmniej ich część zostanie przeznaczona na oszczędzanie na dorosłe życie obecnych dzieci.

Ekspertka podkreśla, że podstawową korzyścią dla banków z udziału w programie 500 plus będzie fakt, że klientom będzie łatwiej, a zatem klienci będą chcieli z usług tego banku korzystać. "Oczywiście w znacznej mierze dotyczy to już obecnych klientów banków. Nie liczyłabym na przesadnie dużą akcję pozyskiwania nowych klientów spośród osób jeszcze nieubankowionych, choć to też byłoby wielkim sukcesem" - zaznaczyła.

Inną korzyścią dla sektora bankowego jest to, że te pieniądze wpłyną do banków, co będzie mogło być podstawą udzielania następnych kredytów - dodaje ekspertka. "Po pierwsze otrzymują depozyty, które są podstawą do udzielania kredytów, po drugie - co bardzo istotne - środki z tego programu będą mogły być uwzględniane w obliczaniu zdolności kredytowej klientów, czyli będą poprawiały ich kondycję finansową. Te osoby będą mogły otrzymać kredyty czy też wyższe kredyty" - oceniła.

Eksperta ma jednak nadzieję, że banki, a nade wszystko klienci, zachowają zdrowy rozsądek i nie będzie tutaj nadmiernego kredytowania.

Kolejną korzyścią może być sytuacja, kiedy klienci nie będą wypłacali środków w bankomacie, tylko będą płacili kartami za zakupione towary czy usługi.

"Znacznie lepszym rozwiązaniem byłoby, gdyby te środki nie były wypłacane w gotówce, ale np. jako karty przedpłacone, czy jako przelew na rachunek bankowy" - podkreśliła prof. Marcinkowska. Przypomniała, że jest to rozwiązanie stosowane w wielu krajach, w których administracja rządowa czy samorządowa współpracuje z bankami np. w obszarze pomocy społecznej, a które umożliwia ograniczenie szarej strefy i sprzyja rozwojowi ubankowienia.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

500 zł na dziecko RSS ALERT    /    program 500+ RSS ALERT    /    Rodzina 500 plus RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.153.39.7
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!