Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Ekspert: Co zmienią przepisy Ogólnego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych?

Zdaniem dr Łukasza Olejnika wdrożone w piątek przepisy unijnego Ogólnego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) dają szansę na korzystne zmiany w praktykach przetwarzania danych osobowych nie tylko dla użytkowników, ale też firm i organizacji.

Ekspert: Co zmienią przepisy Ogólnego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych?
fot. Shutterstock

RODO to zbiór przepisów wspólnych dla wszystkich 28 państw Unii Europejskiej. Rozporządzenie stosowane jest bezpośrednio i dotyczy wszystkich firm, które gromadzą i przetwarzają dane osób będących obywatelami państw członkowskich UE. Reguły ustanawiane przez RODO będą stosowane zatem również do firm zza oceanu, takich jak Facebook czy Google.

Zdaniem niezależnego eksperta ds. cyberbezpieczeństwa i prywatności "RODO to konstytucja dla ochrony prywatności i danych. Ustanawia zasady ochrony prywatności dla użytkownika, a także wymogi dla firm i instytucji". Jak zauważa badacz, "te zasady przenikają już poza Unię Europejską. Z punktu widzenia państwa natomiast, RODO jest także istotnym filarem dla cyberbezpieczeństwa. Wdrożenie reformy jest korzystne zwłaszcza dla Polski, bo w ciągu ostatnich piętnastu lat nie udało się wypracować w kraju spójnej koncepcji w tym temacie".

Z perspektywy firm przetwarzających dane, RODO wprowadza ścisłe wymogi dotyczące prywatności i bezpieczeństwa.

"Chodzi tu przede wszystkim o analizę ryzyka i konieczność wykonywania ocen skutków dla ochrony danych oraz wdrożenie metodologii Privacy by Design (prywatność na etapie projektowania produktu bądź usługi - PAP)" - mówi ekspert. "Dla nowoczesnych firm RODO to szansa na odniesienie korzyści, bo pozwoli zachować bądź wytworzyć konkurencyjność na rynku międzynarodowym" - dodaje.

Podmioty, które nie dostosują się do nowego prawa i nie będą potrafiły wykazać zgodności z przepisami, narażone są na karę grzywny w wysokości do 20 mln euro, bądź 4 proc. rocznego globalnego przychodu (którakolwiek liczba wyższa). Olejnik zauważa jednak, że maksymalny wymiar kary w przypadku RODO ma oddziaływać na wyobraźnie i stymulować do zmian w myśleniu o ochronie danych. Ekspert zaznacza jednak, że nie oznacza to, iż maksymalny wymiar kary nie zostanie nałożony w wyniku rażącej niezgodności z nowym rozporządzeniem.

W myśl przepisów RODO, podmioty przetwarzające dane obywateli państw Unii Europejskiej zobowiązane są do wyjaśnienia prostym i zrozumiałym językiem tego, w jakim celu dane są gromadzone, jak są przetwarzane i w jakich celach wykorzystywane. Choć większość firm nie zmieni sposobu pracy z danymi, przed 25 maja modyfikowały swoje polityki prywatności tak, aby były łatwiejsze w odbiorze przez użytkowników.

więcej informacji:

ochrona danych osobowych RSS ALERT    /    dane osobowe RSS ALERT    /    RODO RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.156.34
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!