Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Ekspert: Dla gospodarki ważniejsza jest sezonowość niż pogoda

Mroźniejsza i bardziej śnieżna zima może okresowo oddziaływać na spadek wskaźników takich, jak sprzedaż detaliczna czy zatrudnienie, dużo istotniejsze dla gospodarki są jednak stałe efekty sezonowe w handlu, budownictwie czy turystyce - powiedział PAP Paweł Śliwowski z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.


Autor: PAP
Data: 10-02-2021, 21:09

W kilku powiatach woj. pomorskiego i w południowo-wschodniej części kraju obowiązuje ostrzeżenie 1 stopnia, a w kilku podkarpackich powiatach 2 stopnia przed intensywnymi opadami śniegu. IMGW ostrzega też przed silnym mrozem na północy, w centrum i na południu kraju. Według synoptyków Instytutu, ujemne, często dwucyfrowe temperatury utrzymają się jeszcze co najmniej przez tydzień.

Śliwowski podkreślił, że w większości krajów europejskich mamy do czynienia z wpływem czynników sezonowych na PKB i jego składowe. Mroźniejsza i bardziej śnieżna zima może dodatkowo negatywnie wpływać w krótkim okresie na działalność niektórych sektorów, ale musiałyby być to silne zmiany pogodowe, znacząco odbiegające od średnich dla danej pory roku, utrzymujące się co najmniej przez dwa tygodnie. "Długo utrzymujące się pogorszenie pogody może okresowo oddziaływać na spadek wskaźników takich, jak sprzedaż detaliczna czy zatrudnienie, ale w dłuższej perspektywie, np. roku, za zmiany wskaźników w danych sektorach gospodarki odpowiadają bardziej złożone czynniki" - wskazał ekspert.

Dodał, że wpływ anomalii pogodowych jest mniej istotny, niż stałe efekty sezonowe, np. w handlu, budownictwie, turystyce czy niektórych usługach. "Wiele firm zgodnie ze swoją specyfiką planuje w sezonie zimowym obniżenie aktywności lub zmienia profil działalności. Badania przeprowadzone w Niemczech, które miały sprawdzić, czy niższe temperatury obniżają zatrudnienie w budownictwie i podnoszą liczbę osób otrzymujących sezonowy zasiłek, wykazały, że wpływ temperatur jest niższy niż wpływ czynników kalendarzowych. To oznacza, że zwolnienia czy zmniejszenie aktywności i tak się odbywają ze względu na sezonowość - powiedział Śliwowski.

Wskazał, że krótkookresowo znaczące obniżenie temperatur czy większe opady śniegu najsilniej wpływają na transport, który ma mniejsze możliwości reagowania na konsekwencje ekstremalnych warunków pogodowych. Pogoda oddziałuje też na zachowania konsumentów. "Przy ekstremalnych odstępstwach od długookresowej średniej temperatur notowane są spadki sprzedaży niektórych produktów. Ludzie są wtedy mniej skłonni, by iść do sklepu. Z drugiej strony sprzedaż niektórych produktów rośnie. Jedno z amerykańskich badań wykazało, że przy znaczących opadach śniegu i niskich temperaturach, klienci znacznie chętniej kupowali samochody z napędem na cztery koła" - stwierdził.

więcej informacji:

gospodarka RSS ALERT    /    PIE RSS ALERT    /    Polski Instytut Ekonomiczny RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.11.178
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!