Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Ekspert: Firmy spożywcze nie wykorzystują szans jakie daje współdziałanie w klastrach

Według mojego rozeznania, w klastrach spożywczych działa znikomy odsetek firm spożywczych. Zdecydowana większość stawia wciąż na absolutną niezależność, za wszelką cenę, choćby miało dojść do najgorszego scenariusza, czyli do wypadnięcia firmy z rynku, czy sprzedaży majątku przedsiębiorstwa obcemu podmiotowi - mówi serwisowi portalspozywczy.pl, Bogusław Barański, ekspert rynku spożywczego, były dyrektor zarządzający Polskiego Klastra Mięsnego oraz Klastra Polska Wędlina.

Ekspert: Firmy spożywcze nie wykorzystują szans jakie daje współdziałanie w klastrach
Na fot. Bogusław Barański

Autor: PM, portalspozywczy.pl
Data: 07-05-2012, 14:39

Zdaniem Bogusława Barańskiego, te firmy, które zdecydowały się na współdziałanie w klastrze - niestety - nie wykorzystują szans z tym związanych. - Pokusiłbym się nawet o stwierdzenie, że wprost marnują je. Inicjowałem kilka klastrów, w tym trzy razy w branży mięsnej. Wszystkie te inicjatywy oceniam jako zakończone niepowodzeniem, i to głównie z powodu niedocenienia przez te firmy szans, przed jakimi one raptem stanęły - dodaje.

Jak tłumaczy ekspert, koncepcja tych klastrów zakładała zarówno wspólną markę, jak i standaryzację produkcji oraz jej certyfikację w systemie jakości, czyli coś, na co czekają np. sieci handlowe. - Dwie z inicjatyw klastrowych, którymi kierowałem, prowadziły nawet już dość zaawansowane rozmowy z kilkoma sieciami, co więcej - sieci handlowe wykazywały bardzo duże zainteresowanie propozycjami wspólnej marki i certyfikacją, ale ostatecznie nic z tego nie wyszło - mówi.

Jego zdaniem o niepowodzeniu tych inicjatyw klastrów mięsnych zadecydowały takie sprawy, jak: złudna wiara, że podstawowym kryterium sukcesu inicjatywy klastrowej jest pozyskanie wsparcia zewnętrznego (funduszy unijnych); oczekiwanie na efekty w krótkim czasie, podczas gdy inicjatywa klastrowa jest z założenia przedsięwzięciem długofalowym; niechęć do składkowania nawet niedużych pieniędzy na utrzymanie choćby minimalnej struktury i podstawowych działań rozwojowych klastra w okresie "rozruchowym"; brak zaufania do menedżera prowadzącego projekt.

- Korzyści z przynależności do klastra mogą być wręcz nieocenione. Mogą np. być solidnym "kołem ratunkowym" , zwłaszcza w sytuacji wciąż dużego rozdrobnienia jednostek produkcyjnych, a także - nasilającej się konsolidacji sfery handlu i dystrybucji.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Bogusław Barański RSS ALERT    /    Klaster Polska Wędlina RSS ALERT    /    klaster RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • l 2012-05-07 20:34:06
    gadu...gadu...gadu. I tak pierdu do fortepianu, a polski przemysł mięsny wchodzi w ostatnią fazę - walka o przetrwanie

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.206.76.41
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!