Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Ekspert: Koszty wymiany opakowań będą wysokie

Strona 2 z 2


Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
Data: 10-09-2013, 14:49

Podkreśla, że zmiany jakie wprowadza Rozporządzenie są istotne, ponieważ wiążą się z pewnymi kosztami (nowe wzory opakowań, etykiet). Istotna zmiana występuje już nawet w tytule Rozporządzenia - choć nazywane jest potocznie przez niektórych "Rozporządzeniem o znakowaniu..." to pełny jego tytuł zawiera sformułowanie "...w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności,...". Podstawowe założenie autorów Rozporządzenia można określić "po pierwsze nie szkodzić", czyli w tym przypadku nie wprowadzać konsumenta w błąd. Producenci żywności będą musieli zwracać szczególną uwagę na sformułowania i oświadczenia, które zamieszczają na etykietach. Poza tym, jak wspomniałem, chodzi o przekazywanie konsumentom informacji na temat żywności a to już trochę szerszy temat niż samo etykietowanie. Dochodzi m.in. obowiązek podawania wartości odżywczej, co dotychczas było dobrowolne. Wszystko po to, aby konsument z gąszczu na pozór podobnych do siebie produktów spożywczych, wybrał te, które najbardziej mu odpowiadają. Kolejny istotny element to konieczność ścisłej współpracy działów rozwoju i marketingu w firmach produkujących żywność: dział rozwoju ma zapewnić zgodność prawną oznakowania żywności i przekazania konsumentowi wymaganych informacji, podczas gdy zadaniem marketingu jest promocja i wyróżnienie towaru na półkach sklepowych, co przełoży się na sprzedaż. Teraz nie będzie miejsca na dowolność, gdyż Rozporządzenie określa nawet minimalne rozmiary czcionki, wyróżnienie w ilości składników substancji alergennych (np. przez wytłuszczenie czcionki czy zastosowanie kontry/koloru) oraz wymaga konkretnych informacji w zależności od pola powierzchni opakowania. Nowością jest także fakt, że nowe Rozporządzenie dotyczy podmiotów działających na rynku spożywczym prowadzących sprzedaż żywności na odległość (np. sklepy internetowe).

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (4)

  • agonia 2013-09-11 11:33:53
    Może eksperci powiedzą w jaki sposób ma zmieniać nadruki opakowań mały producent, który np. piecze 40 rodzajów pieczywa po , nawet kilka sztuk w tygodniu a zapas opakowań przy najniższym nakładzie u producenta opakowań wynosi na produkcję 6 do 12 lat danego produktu. Na każdy produkt trzeba mieć oddzielne opakowania bo produkty te różnią się składem, masą itp. Inspekcję jakości nie interesują te problemy tylko czepiają się do każdego najdrobniejszego elementu oznakowania i wlepiają kary chyba, że się z kontrolującymi "załatwi" ale ja nie chcę "załatwiać" no więc nie mogę produkować i wprowadzać do obrotu. i niech ktoś mi nie mówi, że można takie opakowanie zastąpić etykietą wypisaną na maszynie czy zrobioną z pieczątki bo taki produkt na półce będzie zawsze odkładany na rzecz produktu w ładnym kolorowym opakowaniu a na takie opakowania może pozwolić sobie tylko duży producent, gdzie partię opakowań zużywa przez 2-4 miesiące i w razie zmiany przepisów jest w stanie zamówić ze zmienioną treścią nadruk. Mały jest w ten sposób skazywany na zagładę. I chyba o to chodzi naszemu rządowi bo małych likwiduje a wprowadza molochy zachodnie. Te z kolei zostawiają stare logo a klienci myślą, że to dalej jest polskie. Utylizuję setki kg opakowań z ciągle nie aktualnymi nadrukami a na nowe mnie już nie stać. Jestem w agonii produkcyjnej.
  • Malwina 2013-09-11 12:38:28
    Nie mogę zgodzić się z poniższą wypowiedzią. Jeśli Pana produkty są dobre i klienci je chwalą, to nieważne jest opakowanie. Jeśli jest logo, to czy będzie to worek, czy etykieta, klient będzie szukał dobrego smaku. Jestem przedstawicielem drukarni flexograficznej i z doświadczenia wiem, że stosowanie etykiety samoprzylepnej daje producentom elastyczność. Mogą oni zadrukować jak chcą taką etykietę i zmieniać składy i nazwy wiele razy. Jeśli potrzebna pomoc w tej sprawie, to proszę o kontakt na e-maila: malzet@o2.pl.
  • Agonia 2013-09-12 10:14:37
    Agonia do Malwiny. Wypiekam produkt z użyciem mąki sojowej w ilości 30 - 45 sztuk w miesiącu. Producent opakowań PP z nadrukiem zaproponował najniższy nakład w rozsądnej cenie 300 kg folii. jest to ilość na około 25 lat. inny producent etykiet może przyjąć zamówienie na minimum 10.000 sztuk etykiet a to jest na okres 20 lat. Owszem, może mi wydrukować tysiąc ale jedna etykieta będzie mnie kosztowała więcej niż wsad do wypieku. Bez etykiety nie mogę wprowadzić do obrotu bo tu nie musze nikomu wyjaśniać dlaczego. gdyby urzędnicy byli bardziej wyrozumiali nie było by problemu a tak jest. jest tez dylemat, czy kupowany produkt ze zwykłą etykietą pisaną ręcznie lub na komputerze będzie przyciągał, czy odpychał kupującego. Myślę, że pani też robi zakupy więc niech sama przemyśli co pisze. A może pani jest z inspekcji jakości bo tam trudno o zdrowy rozsądek.
  • Jacek 2013-09-13 11:06:57
    Mój kontrahent z Włoch sprzedawał tak długo swój produkt aż skończyły mu się zapasy opakowań ze starym nadrukiem, choć nieaktualnym. Robił to przez 14 lat mimo kilka razy zmieniających się przepisów unijnych. Żadna kontrola mu nie kwestionowała bo pokazywał dokument nabycia opakowań z datą przed wejściem nowych przepisów. I mógł chociaż to jest ta sama UNIA, w której jest Polska. U nas trzeba utylizować co rusz zapasy opakowań bo nasi urzędnicy to ludzie wyalienowani z normalnej społeczności.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.210.11.249
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!