• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Ekspert ocenia pomysł konsolidacji agencji zajmujących się sprawami rolnictwa

Zmiany tego typu – aby były efektywne i mogły przynieść pożądane skutki – powinny spełniać pewne warunki - powiedział serwisowi portalspożywczy.pl Paweł Kowalski, Bank Pekao S.A.
  • Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
  • Data: 14-04-2017, 14:15
Ekspert ocenia pomysł konsolidacji agencji zajmujących się sprawami rolnictwa
Fot. Fotolia

Przede wszystkim muszą przynosić realną, powszechnie odczuwalną poprawę efektywności działania – w przeciwnym razie będą postrzegane jako zmiana dla samej zmiany. W tym konkretnym przypadku, argument o potrzebie konsolidacji poszczególnych rodzajów zadań i kompetencji (jedna instytucja obsługująca komplet zadań płatniczych w ramach funduszy z UE i druga zajmująca się pozostałymi kwestiami) można teoretycznie uznać za słuszny. W sytuacji, w której kilka różnych instytucji dzieli między siebie zbliżone lub częściowo pokrywające się kompetencje, planowanie strategiczne w skali całego sektora rolnego i sprawna realizacja polityki rolnej wymaga wysokiego stopnia koordynacji pracy pomiędzy tymi instytucjami. W praktyce koordynacja taka z reguły jest trudna do osiągnięcia, co ogranicza efektywność całego mechanizmu.

Pojawiają się bariery związane z przepływem informacji pomiędzy poszczególnymi instytucjami czy z brakiem spójności podejmowanych przez nie decyzji. Konsolidacja kompetencji powinna sprzyjać pokonywaniu tego rodzaju barier. Z drugiej strony, przeładowanie pojedynczej instytucji zakresem obowiązków także może obniżać jej efektywność, więc będzie to kwestia odpowiedniego wyważenia i dobrej organizacji pracy.

Bardzo ważne jest aby były odpowiednio przygotowane i zrealizowane od strony organizacyjnej. Konieczne jest uzupełnienie/dobór personelu o odpowiednich kompetencjach i doświadczeniu, umożliwiającego jak najszybsze osiągnięcie pełnej sprawności i kontynuację działania w ramach nowych zakresów obowiązków. Niezbędne jest także sprawne przekazanie procedur, dokumentacji, baz danych (pamiętając o tym, że w momencie łączenia instytucji w każdej z nich będą przecież toczyły się sprawy bieżące, które również trzeba będzie przekazać).

Rzecz jasna, odpowiednie kompetencje, doświadczenie i nawyki można wypracować z czasem, istotne jest jednak, aby zminimalizować dokuczliwość okresu przejściowego. W przeciwnym razie, niezadowolenie wywołane w pierwszych miesiącach mogłoby odcisnąć piętno na percepcji i ocenie wprowadzonej zmiany na dłuższy czas. W tym kontekście pewien niepokój mogą budzić doświadczenia ANR z pierwszych miesięcy po wejściu w życie zmiany przepisów o obrocie ziemią rolną z kwietnia 2016 r. Oddziały Agencji okazały się nie w pełni przygotowane na napływ dużej liczby wniosków o zgodę na sprzedaż ziemi rolnej, co skutkowało wydłużeniem terminów ich rozpatrywania i rosnącą kolejką oczekujących.

Muszą także uzyskać względnie szeroką akceptację w różnych środowiskach, tak aby mieć szansę na utrzymanie w mocy niezależnie od zmian konfiguracji politycznej.

Jeżeli powyższe warunki zostaną spełnione, to połączenie agencji może przynieść pożądane skutki. W przeciwnym razie, efektywność tego rozwiązania może okazać się niska, a jego żywotność krótkotrwała – uważa Paweł Kowalski.

Powiązane tematy:

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!