Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Ekspert: odmrażanie kolejnych sektorów gospodarki to nie koniec zmagań z epidemią

Odmrażanie kolejnych sektorów gospodarki to nie koniec zmagań z epidemią, ale jej kolejny etap - powiedział PAP ekspert Polskiego Instytutu Ekonomicznego Paweł Śliwowski.

Ekspert: odmrażanie kolejnych sektorów gospodarki to nie koniec zmagań z epidemią
Odmrażanie gospodarki to nie koniec epidemii /Fot. Shutterstock

Zgodnie z decyzją premiera Mateusza Morawieckiego od poniedziałku (18 maja) zostaną uruchomione zakłady kosmetyczne, fryzjerskie oraz restauracje. Warunkiem wznowienia działalności jest dostosowanie się przedsiębiorców do wytycznych, które mają zapewnić klientom bezpieczeństwo w czasie trwania epidemii koronawirusa.

Śliwowski zaznaczył, że odmrażanie gospodarki to nie jest proces liniowy czyli, że możliwy jest tylko ruch w jednym kierunku. "Trzeba mieć świadomość, że przy braku szczepionki lub skutecznych terapii oraz wciąż niejednoznacznych dowodach dotyczących wpływu wysokich temperatur na rozprzestrzenianie wirusa, w kolejnych tygodniach konieczne może być przywracanie niektórych ograniczeń" - powiedział.

Podkreślił, że obecna faza znoszenia restrykcji nie jest równoznaczna z zakończeniem epidemii, a wynika ona jedynie z wygaszania pierwszej fali zarażeń. Powołał się na opinie Światowej Organizacji Zdrowia, które wskazują, że właściwe pytanie, które należy sobie zadać nie brzmi "czy druga fala epidemii nadejdzie", tylko "kiedy i z jaką siłą uderzy". Według Śliwowskiego, kolejne etapy odmrażania należy więc potraktować jako pole doświadczalne do eksperymentów z nowymi formami świadczenia usług, jak poligon testowania rozwiązań, które pomogą lepiej przygotować się do możliwej kolejnej fali epidemii.

Wskazał, że znoszenie administracyjnych restrykcji nie oznacza, że wszystko wróci do normy. Powołując się na różne analizy powiedział, że w wielu miejscach na świecie ludzie ograniczali aktywność zanim pojawiły się urzędowe zakazy lub nawet bez nich. Dowodzą tego - jak zaznaczył - również badania opinii, a także dane z pierwszych dni wznowienia niektórych działalności, np. centrów handlowych.

"Nie wiemy wciąż, jak ludzie będą się zachowywać w tzw. nowej normalności, czyli w świecie, w którym wirus jest wciąż obecny i najskuteczniejszą metodą ochrony jest dystansowanie" - powiedział.

Dodał też, że niektóre sektory mają mniejszą możliwość dostosowania się do tzw. nowej normalności. Chodzi tu - jak mówił - zwłaszcza o modele biznesowe, w których bezpośredni kontakt z klientem jest rdzeniem usługi i nie można go zastąpić lub łatwo przenieść do świata wirtualnego, a obostrzenia sanitarne mogą negatywnie wpływać na tzw. doświadczenia klienta. "Idąc do restauracji nie kierujemy się jedynie chęcią spożycia posiłku, ale wartością takiej wizyty jest np. atmosfera" - wyjaśnił.

Według Śliwowskiego zarówno przedsiębiorcy, projektanci usług jak i instytucje publiczne powinni zadać sobie pytanie jak tego typu wartości będzie można zachować i obronić w warunkach wielu obostrzeń, które są niezbędne do ograniczania zakażeń. "To niewątpliwie czas ogromnych wyzwań dla wszystkich myślących o modelach biznesowych" - podsumował.(PAP)

autor: Ewa Wesołowska

ewes/ skr/

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

odmrażanie gospodarki RSS ALERT    /    Paweł Śliwowski RSS ALERT    /    Polski Instytut Ekonomiczny RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.208.132.33
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!