Partner portalu
partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Ekspert: opłata cukrowa to nie pierwsze dobre rozwiązanie, które napotyka na krytykę biznesu

Opłata cukrowa i ta od małych alkoholi to nie pierwsze dobre rozwiązanie, które napotyka na krytykę biznesu; podobnie było z zakazem palenia w miejscach publicznych czy ograniczeniami dotyczącymi solariów – zauważa prof. Maciej Krzakowski z Narodowego Centrum Onkologii.

Ekspert: opłata cukrowa to nie pierwsze dobre rozwiązanie, które napotyka na krytykę biznesu
Podatek cukrowy i od alkoholi w małych opakowaniach mają przełożyć się na zdrowie Polaków fot. Shutterstock

Rada Ministrów przyjęła we wtorek projekt ustawy dotyczący promocji prozdrowotnych wyborów konsumentów i uchwałę w sprawie Narodowej Strategii Onkologicznej na lata 2020-2030.

"Rozwiązania zakładające opłatę cukrową i opłatę od alkoholi w małych opakowaniach przełożą się na zdrowie Polaków, także w obszarze onkologii" - wskazał w rozmowie z PAP konsultant krajowy w dziedzinie onkologii klinicznej prof. Krzakowski.

"Najbardziej ostrożnie licząc, 30 proc. zachorowań na nowotwory złośliwe to nowotwory, które można wyeliminować poprzez zmianę stylu życia, czyli wyeliminowanie konsumpcji tytoniu, zmniejszenie otyłości, zwiększenie aktywności fizycznej, zredukowanie spożycia alkoholu, zmniejszenie działania promieniowania ultrafioletowego i wprowadzenie właściwej diety" - dodał.

Ekspert zaakcentował znaczenie promocji zdrowego stylu życia i edukowania w tym obszarze. "Możemy optymalizować screening (badanie przesiewowe - PAP), czyli profilaktykę wtórną; możemy diagnostykę poprawiać, możemy leczenie usprawniać ale to, co jest najważniejsze to pierwotna prewencja, czyli także takie elementy jak opłata od słodkich napojów i alkoholi w małych opakowaniach" - wskazał.

Pytany o niechętne głosy części przedsiębiorców ws. rozwiązań zaproponowanych w projekcie o prozdrowotnych zachowaniach konsumentów, profesor stwierdził, że nie jest to pierwsze dobre, prozdrowotne rozwiązanie, które napotyka na krytykę. Firmy podnoszą m.in., że opłaty od słodkich napojów i "małpek" wpłyną na wzrost ich cen i zmniejszenie konkurencyjności firm.

"Z punktu widzenia branż nastawionych na zyski opór jest, powiedziałbym, zrozumiały. Z punktu widzenia społecznego i medycznego takie działania to konieczność" - podkreślił.

"Pamiętam, jak była wprowadzana ustawa antynikotynowa w Polsce, te wszystkie szlabany na palenie w restauracjach, kawiarniach, na przystankach i w innych miejscach publicznych. Opór był ogromny, to była kontestacja, powiedziałbym frontalna i gwałtowna" - dodał.

Profesor pytany, czy jego zdaniem w społeczeństwie jest akceptacja dla takiego pomysłu ocenił, że na pewno część społeczeństwa rozumie potrzebę tych działań.

"To kwestia edukacji społeczeństwa. Jeśli społeczeństwo będzie przekonane o niekorzystnych skutkach spożywania napojów, to jest kwestią czasu, kiedy ograniczenia uzyskają powszechną akceptację społeczną" - stwierdził.

więcej informacji:

opłata cukrowa RSS ALERT    /    biznes RSS ALERT    /    zdrowie RSS ALERT    /    podatek cukrowy RSS ALERT    /    napoje RSS ALERT    /    napoje słodzone RSS ALERT    /    alkohole małpki RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.232.188.89
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!