Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Ekspert: Podatek od reklam ostatecznie zapłacą m.in. producenci żywności

- Podatek od reklam przede wszystkim uderzy w media, które z kolei będą zmuszone, przy ograniczonych zasobach stopniowo podnosić ceny, za co w ostatecznym rozrachunku zapłacą reklamodawcy, w tym producenci żywności szeroko obecni w reklamie - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Zbigniew Badziak, COO 38 Content Communication.

Ekspert: Podatek od reklam ostatecznie zapłacą m.in. producenci żywności
Zbigniew Badziak, COO 38 Content Communication nie ma wątpliwości, że wprowadzenie podatku od reklam bezpośrednio przełoży się na budżety, jakie marki będą przeznaczać na działania komunikacyjne, w tym na reklamę. fot. mat. pras.

Autor: Adam Tubilewicz, Portalspozywczy.pl
Data: 19-02-2021, 12:35

Na początku lutego Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt podatku od reklam. Nowa opłata ma przynosić państwu ok. 800 mln zł w skali roku, a środki te mają pomóc w zwalczaniu skutków pandemii koronawirusa. Nowa ustawa powinna wejść w życie z początkiem lipca 2021 r.

Zbigniew Badziak, COO 38 Content Communication wskazuje, że wprowadzenie jakiegokolwiek podatku powinno przede wszystkim być uzasadnione ekonomicznie, a także poprzedzone wnikliwą analizą grupy, jaką obejmie podatek i skutków ekonomicznych dla niej samej.

- Transparentnie muszą być także przedstawione cele jego wprowadzenia. Konieczne jest również wskazanie, czemu ma on służyć, aby uniknąć wątpliwości podatnika i społeczeństwa. Kryzys związany z pandemią COVID-19 nie może być uzasadnieniem wprowadzania nowego podatku – tak jak wspominałem, powinien być on uzasadniony ekonomicznie, czego w tym przypadku nie widzę - mówi.

Nasz rozmówca nie ma wątpliwości, że wprowadzenie podatku od reklam bezpośrednio przełoży się na budżety, jakie marki będą przeznaczać na działania komunikacyjne, w tym na reklamę.

- To z kolei doprowadzi do zmniejszenia się efektywności działań, a w konsekwencji samej sprzedaży. Marki, m.in. z powodu pandemii i jej skutków ekonomicznych, optymalizują swoje budżety już teraz, starając się maksymalizować efektywność z ograniczonych budżetów marketingowych. Z pewnością nie możemy spodziewać się, że zaczną przeznaczać większe środki na działania reklamowe. Możemy się spodziewać, że marki własne będą starały się wykorzystać siłę poszczególnych sieci handlowych, w celu utrzymania efektywności kampanii reklamowych. Niemniej, podatek przede wszystkim uderzy w media, które z kolei będą zmuszone, przy ograniczonych zasobach stopniowo podnosić ceny, za co w ostatecznym rozrachunku zapłacą reklamodawcy, w tym producenci żywności szeroko obecni w reklamie - dodaje.

Zbigniew Badziak zaznacza, że podatek nie może być instrumentem regulującym liczbę reklam prezentowanych w poszczególnych mediach.

- Działamy na wolnym rynku, a więc swojego rodzaju fundamencie, w który żaden podatek nie powinien uderzać regulacyjnie. Kwestie inwestycji marek w szeroko rozumiane działania marketingowe powinny zależeć od przyjętej strategii komunikacji. Z mediów korzystamy dobrowolnie, mamy wpływ na to, ile treści reklamowych konsumujemy. Polityka fiskalna każdego kraju jest jego wewnętrzną sprawą. W kontekście wprowadzania podatku najważniejsza jest transparentność i celowość. Dla przykładu komentowany szeroko podatek cukrowy miał był uzasadniany m.in. aspektem profilaktyki zdrowia. Podatek od reklam jest zbyt ogólny, jego potencjalny efekt finansowy znikomy w skali państwa, a dla podmiotów nim objętych może być destrukcyjny. Jego efekt społeczny jest wręcz nieistotny, a dyskusja wokół niego od samego początku ma niestety wyłącznie wymiar polityczno-światopoglądowy, a nie ekonomiczny - podsumowuje.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

38 Content Communication RSS ALERT    /    Zbigniew Badziak RSS ALERT    /    podatek od reklam RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • Grazyna 2021-02-24 16:03:01
    A my proponujemy zmniejszenie o 50% reklam w TV i będzie po problemie.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.234.223.227
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!