Ekspert: w pandemii logistyka zyskała na znaczeniu
Zaopatrzenie i logistyka zyskały w pandemii na znaczeniu, już nie tylko jako źródło oszczędności w firmie, ale punkt wyjścia przewagi konkurencyjnej oraz istotny element strategii przedsiębiorstwa - ocenia dr Piotr Sosnowski z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.
Jak wskazał ekspert, pandemia COVID-19 już prawie od roku zmienia nasze życie, przedsiębiorcy i menedżerowie zostali postawieni w zupełnie nowej sytuacji, która wymaga dużej elastyczności i szybkiego dostosowywania się do kolejnych zmian. A związane są one zarówno z zachowaniami odbiorców indywidualnych oraz biznesowych, jak i obostrzeniami wprowadzonymi w celu ograniczenia ryzyka zarażeń.
"Sposoby zarządzania przedsiębiorstwem zaczęły podlegać innym regułom, niż dotychczas. Dla jednych oznacza to powstanie nowych problemów i wyzwań - łącznie z poniesieniem strat finansowych, a czasami wręcz bankructwem. Dla innych to szansa na rozwój" - ocenił.
Jak wyjaśnił, dla związanych z logistyką, zmiany w biznesie wywołane przez nową sytuację na świecie okazały się pomyślne. Niektóre przedsiębiorstwa sektora TSL (Transport-Spedycja-Logistyka) odnotowały rekordowy wzrost przychodów (np. UPS w IV kw. 2020 r. o 21 proc. rdr) - wynika to m.in. ze wzrostu znaczenia kanału e-commerce, który w dużej mierze opiera się na przesyłkach kurierskich. Oczywiście dotyczy to przede wszystkim operatorów obsługujących rynek KEP, czyli przesyłek paczkowych, ekspresowych i kurierskich.
"Należy jednak pamiętać, że zarządzanie zakupami i logistyka to obszary działalności wielu przedsiębiorstw, nie tylko tych z sektora TSL" - wskazał.
Dodał, że odpowiednie zarządzanie zakupami w firmie, to nie tylko obszar poszukiwania oszczędności, to również źródło przewagi konkurencyjnej oraz element strategii przedsiębiorstwa. "Dlatego tak ważny jest proces ich planowania" - zaznaczył.
Według Sosnowskiego, problemy przedsiębiorstw w trakcie pandemii wynikają przede wszystkim z obostrzeń wprowadzonych przez rząd (np. zamknięcie lokali gastronomicznych) oraz zachowań konsumentów (unikanie kontaktu z ludźmi, tzw. social distancing). "Należy zwrócić uwagę, że tego rodzaju wyzwania dotknęły w różny sposób przedsiębiorstwa produkcyjne, usługowe i handlowe" - dodał.
Wskazał, w przypadku przedsiębiorstw handlowych i w zależności od oferowanych wyrobów, można wyróżnić dwa podstawowe modele działalności ze względu na zarządzanie zakupami. "Pierwsze to zakupy na zapas (ang. purchase to stock), drugie to zakupy na zamówienie (ang. purchase to order)" - podał.
