Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Ekspertka: Polski handel zagraniczny ma cały czas dobrą passę

W styczniu 2016 r. eksport wzrósł o 1,5 proc. (euro; r/r), co nie jest wysoką dynamiką. Ale wzrost eksportu w styczniu ubr. był jeszcze słabszy (o 0,6 proc. w euro r/r), ale w całym 2015 r. wartość eksportu zamknęła się na poziomie o prawie 8 proc. wyższym niż 2014 r. I to przy ciągle silnie zmniejszającym się eksporcie do Rosji i Ukrainy - mówi dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan.

Ekspertka: Polski handel zagraniczny ma cały czas dobrą passę
Dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan. Fot. KL

Autor: Konferedacja Lewiatan
Data: 15-03-2016, 11:18

- Polscy eksporterzy dalej świetnie radzą sobie na rynkach UE (wzrost eksportu o 3 proc.) i generalnie na rynkach krajów rozwiniętych (wzrost o 3,6 proc.). Bardzo dynamicznie rośnie eksport do Szwecji i do Włoch. Świetnie układa się także współpraca eksporterów z Niemcami, co szczególnie ważne, bowiem to nasz kluczowy partner handlowy. To ciągle w dużej mierze efekt aktywności naszych dużych firm z kapitałem zagranicznym, które wykorzystują swoje powiązania kapitałowe i sprzedają poza rynek polski coraz więcej, wspierając tym samym naszą gospodarkę - mówi dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan.

Dodaje, że jedyne co niepokoi, to eksport do krajów rozwijających się, który w styczniu br. spadł r/r w większym stopniu niż eksport do krajów Europy Środkowo-Wschodniej (o 14,5 proc,). To zaskakujące, bowiem 2015 r. pokazał, że nasi eksporterzy świetnie sobie na tych rynkach radzą - w styczniu ubr. eksport do krajów rozwijających się był wyższy r/r o ponad 13 proc., a w całym 2015 r. - o 12,6 proc. Jeżeli spadki w styczniu 2016 r. to „tylko" opóźniony spływ dokumentów celnych do GUS, to nie mamy się czym martwić.

- Jeśli jednak to realne osłabienie sprzedaży na te rynki, to niezbędna jest szybka analiza sytuacji i wsparcie polskich eksporterów przez rząd. Na rynkach rozwijających się trudno bowiem skutecznie i trwale zaistnieć bez „politycznej forpoczty" i politycznego wsparcia - międzyrządowych umów handlowych, a przede wszystkim obecności przedstawicieli rządu, ministrów i wiceministrów na ważnych targach i spotkaniach branżowych. Tak robi większość rządów na świecie wspierając swój biznes w ekspansji na rynki zewnętrzne. Polskie firmy bardzo na to liczą. Szkoda byłoby bowiem utracić wypracowane w latach 2014-2015 „przyczółki" w krajach rozwijających się - tłumaczy dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.

Podkreśla, że import w styczniu 2016 r. był nieznacznie niższy niż w styczniu 2015 r. (o 0,3 proc. w euro; r/r). W efekcie saldo handlowe było dodatnie (717,3 mln euro), ale nieznacznie niższe niż w styczniu 2015 r.

 - Polski handel zagraniczny ma zatem ciągle dobrą passę i ma szanse wesprzeć wzrost PKB. Ale przedsiębiorcy liczą na aktywność rządu torującą ścieżki na rynki, na których nasza obecność jest jeszcze ciągle słaba - przede wszystkim do krajów rozwijających się - podsumowuje dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.254.197
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!