Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

Eksport w czasach lokalności i nowych reżimów bezpieczeństwa (relacja + zdjęcia)

Aby skutecznie działać na międzynarodowym rynku, ważne są obecnie dywersyfikacja, elastyczność, koncentracja na jakości, dobre kontakty handlowe oraz współpraca polskich przedsiębiorstw - mówili paneliści w trakcie debaty "Eksport w czasach lokalności i nowych reżimów bezpieczeństwa" podczas Internetowego Forum Rynku Spożywczego i Handlu.
  • Autor: Olimpia Wolf, portalspozywczy.pl
  • Data: 10-11-2020, 16:37
Eksport w czasach lokalności i nowych reżimów bezpieczeństwa (relacja + zdjęcia)
Debata "Eksport w czasach lokalności i nowych reżimów bezpieczeństwa", fot. PTWP

– Wiele wskazuje, że wartość polskiego eksportu żywności w tym roku przekroczy 33 mld euro. To dowodzi, że polskie firmy spożywcze dobrze sobie radzą na rynkach eksportowych w warunkach pandemii – mówił Jakub Olipra, ekonomista Credit Agricole.

Jakub Olipra zauważył, że czynnikiem ryzyka jest druga fala pandemii, ale uwzględniając doświadczenia z pierwszej fali można patrzeć na perspektywy eksportu z optymizmem. – Jeśli analizujemy agregowane dane dotyczące eksportu artykułów rolno-spożywczych, wyniki są bardzo dobre. Niemniej jeśli przyjrzymy się poszczególnym branżom, to sytuacja jest bardzo zróżnicowana. Są sektory, które wręcz korzystają na pandemii, inne utrzymują dobre wyniki, które są w miarę stabilne na przestrzeni ostatnich lat, ale są i takie sektory, w których eksport wyraźnie spada. Z 24 kategorii, spadek eksportu w ujęciu rocznym obserwujemy aż w siedmiu – mówił.

– Duży spadek zanotował sektor mięsny. Co interesujące, do tej pory była to jedna z branż, która walnie przyczyniała się do wzrostu całego polskiego eksportu, teraz wyraźnie on spada. Te spadki są widoczne w szerszym przekroju produktowym. Druga fala pandemii koronawirusa nie poprawi tej sytuacji. Czynnikami, które są odpowiedzialne za zmniejszenie eksportu branży mięsnej w sektorze drobiarskim, jest ptasia grypa, w sektorze wieprzowiny - ASF itd. To co łączy wszystkie segmenty rynku mięsnego, to ograniczenia dotyczące HoReCa. Do tej pory źródłem sukcesu polskich firm mięsnych był dobry stosunek jakości do ceny. Teraz polscy eksporterzy muszą szukać innych kanałów sprzedaży, jak chociażby dystrybucja bezpośrednia. Tutaj jednak potrzebna jest wartość dodana, a tego niestety brakuje – oceniał ekonomista Credit Agricole.

– Na przeciwległym biegunie jest branża zbożowa, która zwiększyła sprzedaż za granicę o blisko 150 proc. – zauważył.

Jego zdaniem, polskie firmy eksportujące muszą pilnować rynków unijnych, gdzie trafia większość naszego eksportu, ale trzeba też patrzeć i inwestować w rozwój sprzedaży na rynki pozaunijne.

Podczas pandemii zmieniła się rola eksporterów

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Powiązane tematy:

Partner serwisu
  • partner portalu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.
Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!