Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

Elżbieta Kopytko-Wojciechowska, ING Bank Śląski: Bank może wspomóc firmy w rozwoju eksportu

Ze względu na bliskość, stabilność i podobieństwo w sposobie prowadzenia biznesu, kraje UE wydają się naturalnym rynkiem eksportowym dla polskiej żywności. Eksport do krajów UE stanowi ok. 80 proc. polskiego eksportu żywności, a więc nasza obecność na rynkach trzecich jest ciągle niewielka, chociaż wykazuje dużą dynamikę wzrostową - zauważa w wywiadzie dla serwisu portalspozywczy.pl Elżbieta Kopytko-Wojciechowska, dyrektor zarządzająca sektorem spożywczym i kosmetycznym w Departamencie Klientów Strategicznych ING Bank Śląski.
  • Autor: ŁR, ŁS, portalspozywczy.pl
  • Data: 17-10-2015, 12:13
Elżbieta Kopytko-Wojciechowska, ING Bank Śląski: Bank może wspomóc firmy w rozwoju eksportu
Elżbieta Kopytko-Wojciechowska, dyrektor zarządzająca sektorem spożywczym i kosmetycznym w Departamencie Klientów Strategicznych ING Bank Śląski (fot. zelaznastudio.pl)

- Jakie czynniki będą decydowały o sytuacji polskich eksporterów żywności w najbliższej przyszłości? 

W ciągu ostatnich 10 lat eksport żywności wzrósł prawie czterokrotnie. Rosyjskie embargo oraz inne niekorzystne czynniki nie spowodowały spadku eksportu. Wiele firm spożywczych osiągnęło silną pozycje i stopniowo wyczerpuje potencjał dalszego wzrostu na rynku krajowym. Aby zapewnić stabilny i długotrwały rozwój, firmy podejmują decyzję o eksporcie i powiększeniu grupy potencjalnych klientów. Polskie firmy niezwykle dynamicznie poszukują nowych kierunków zbytu i eksport polskiej żywności rośnie.

Doświadczenia ostatnich lat pokazały, że dobrze jest dywersyfikować swój eksport. Dlatego firmy energicznie poszukują rynków docelowych, zarówno w Unii Europejskiej, jak i w Afryce czy Azji. Widzimy ostatnio zwiększoną intensyfikację płatności z tych kierunków. Ten trend jest wzmacniany poprzez dużą konkurencje na rynku krajowym, konieczność dywersyfikacji kanałów zbytu wobec znaczącego udziału sieci handlowych w sprzedaży oraz możliwość uzyskania satysfakcjonującej marży w sprzedaży eksportowej. Eksport jest hamowany przez swoisty protekcjonizm, ograniczenia i mechanizmy ochronne rynków krajowych lub lokalnych. Każdy z tych rynków ma własną specyfikę i bariery wejścia. Jednak coraz więcej firm chce być tam obecna. 

- Jak wyglądają największe bariery eksportowe - brak wiedzy i rozpoznania rynków, brak dostępu do finansowania, czy odpowiedniego produktu dostosowanego do wymagań zagranicznych kontrahentów? A może zbyt małe moce produkcyjne? 

Wszystkie te elementy wpływają na eksport, ale na obecnym etapie rozwoju przedsiębiorczości polscy producenci coraz lepiej sobie radzą z ich pokonywaniem. Widzimy nowe inwestycje proeksportowe, które są finansowane ze środków własnych lub z kredytów. Przemysł spożywczy w Polsce posiada najnowocześniejsze zakłady przetwórcze i linie produkcyjne w Europie, dlatego firmy od strony jakości produkcji są dobrze przygotowane do konkurencji na rynkach zagranicznych. Rozpoczynając współpracę z zagranicznym kontrahentem, firmy obawiają się wysokiej konkurencyjności czy niestabilności krajów ekspansji, ale radzą sobie coraz lepiej. Ważne jest dokładne rozpoznanie rynków eksportowych. Są firmy, które eksportują do ponad 70 krajów, ale zostało to poprzedzone złożonymi analizami aż 150 rynków zagranicznych. W pierwszej kolejności firmy sprzedają na rynkach bliskich geograficznie i kulturowo, często też językowo. Jest to łatwiejszy i tańszy kierunek ekspansji. W przypadku eksportu poza Europę, ważne jest zrozumienie różnic kulturowych i wyczulenie na inny sposób prowadzenia biznesu. 

Dalsza część artykułu (82%) jest dostępna dla zarejestrowanych subskrybentów serwisu, którzy wykupili dostęp do usługi "Strefa premium". lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Powiązane tematy:

Partner serwisu
  • partner portalu
Masz pytania? Napisz!
premium@portalspozywczy.pl
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.
Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!