Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Europa południowo-wschodnia szansą dla polskich firm

- Zagraniczna ekspansja to nieunikniony etap rozwoju firmy, o którym coraz częściej myślą menadżerowie i właściciele. Otrzymujemy coraz więcej pytań o to, w jaki sposób funkcjonować w Czechach czy w krajach nadbałtyckich. Przedsiębiorcy wybierają przede wszystkim rynki, które nie są dla nas zbyt egzotyczne - mówi w rozmowie z WNP.pl Bartosz Marcinkowski, partner w kancelarii Domański, Zakrzewski, Palinka.

Europa południowo-wschodnia szansą dla polskich firm
  • Źródło wnp.pl

Autor: wnp.pl
Data: 17-03-2015, 19:55

- Myślenie w tym kierunku jest coraz powszechniejsze wśród managerów i właścicieli firm. Często podstawę do takich przymiarek stanowią ich doświadczenia eksportowe, podsuwające pytania, w jaki sposób można być bliżej zagranicznego odbiorcy.

To nieunikniona tendencja, ale nie tak rozwinięty trend, że codziennie wprowadzamy po kilka spółek na zagraniczne rynki. Na pewno natomiast jest coraz więcej pytań o to, w jaki sposób funkcjonować w Czechach czy w krajach nadbałtyckich.

Scenariusze mogą być bardzo różne. Menadżerowie firmy np. spożywczej stwierdzają - tam jest interesujący rynek surowcowy, a zarazem duża grupa konkurentów, a więc powinniśmy tam być. W innym wypadku spółka już obecna na jakimś rynku spostrzega, że tworząc na nim oddział z lokalnymi pracownikami będzie bliżej klienta, bliżej rynku, co powinno ułatwić działanie - marka będzie bardziej widoczna, lepiej postrzegana, firma będzie też mogła szybciej odpowiadać na zmiany zapotrzebowania.

Jak do tego zagadnienia podchodzą przedsiębiorcy?

- Zazwyczaj dość rozsądnie: z dużymi inwestycjami startują głównie na rynki, które nie są dla nas zbyt egzotyczne.

Moim zdaniem, nie trzeba ścigać się z wielkimi globalnymi koncernami w Chinach czy Afryce, ale warto szukać bliżej, gdzie rynki są często nieco bardziej rozpoznane, a przynajmniej zbliżone kulturowo, czy pod względem aktualnych aspiracji. Wśród takich rynków są Słowacja, Chorwacja, Serbia, pojawiała się też Grecja czy Turcja.

Znam też przypadki inwestycji we Włoszech czy Francji, ale to nieco trudniejsze rynki, choćby ze względu na większe nasycenie produktowe. Niekiedy możliwości wykorzystania synergii, doświadczeń czy dorobku firm działających na rozwiniętych rynkach przez przejęcie takiej struktury oznacza także przejęcie, chociaż częściowe rynku. Takie możliwości się teraz ewidentnie otwierają.

Przez lata byliśmy raczej uznawani za rynek przejmowany, a nie przejmujący. Ta tendencja się zmienia?

- Myślę, że następuje pewne okrzepnięcie naszego rynku, a z drugiej strony pojawiło się, zwłaszcza w krajach południowo-wschodnich postrzeganie firm z Polski jako mogących już dzielić się doświadczeniami, mogących wprowadzać swoje inwestycje, swoje środki. Część przedsiębiorców widzi za granicą nowe szanse.

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.231.21.160
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!