Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

Firmy rodzinne z każdym rokiem coraz mniej atrakcyjne dla inwestorów

Problemem firm rodzinnych jest brak przygotowania do transakcji konsolidacyjnych, brak doświadczenia w takich transakcjach a przede wszystkim - problem modelu biznesowego. To sprawia, że ich atrakcyjność dla kapitału jest coraz mniejsza - twierdzi Piotr Grauer, dyrektor, doradca ds. transakcji w Zespole Fuzji i Przejęć KMPG w Polsce.
  • www.portalspozywczy.pl
  • Autor: Albert Katana, www.portalspozywczy.pl
  • Data: 08-12-2021, 12:44
Firmy rodzinne z każdym rokiem coraz mniej atrakcyjne dla inwestorów
Piotr Grauer, dyrektor, doradca ds. transakcji w Zespole Fuzji i Przejęć KMPG w Polsce

Firmy rodzinne to 1700 podmiotów w branży spożywczej, z których większość została założona w początkach transformacji gospodarczej na przełomie lat 80. i 90. XX w.

 Wyzwania firm rodzinnych w Polsce

- Firmy rodzinne mają duży kłopot - stwierdził Piotr Grauer, dyrektor, doradca ds. transakcji w Zespole Fuzji i Przejęć KMPG w Polsce.  - Ich założyciele wchodzą już w wiek emerytalny i zderzają się z problemem sukcesji. Natomiast w przypadku tych firm do tradycyjnych problemów transakcyjnych takich jak brak przygotowania tych firm, brak doświadczenia transakcyjnego, niezrozumienie wyceny itp. dochodzi jeszcze jeden duży problem - problem modelu biznesowego.

Atrakcyjność firm rodzinnych} dla kapitału maleje z każdym rokiem, choć nie musi maleć zysk tych firm, często świetnie radzących sobie na rynku i nawet zwiększających swoje dochody.

Niestety, nie wpływa to pozytywnie na ich atrakcyjność jako podmiotu, który będzie odpowiadał na nowe wyzwania - stwierdza Piotr Grauer. Nieodpowiedni model biznesowy i brak umiejętności reagowania na nowe wyzwania, takie jak np. znajdowanie nowych sposobów dotarcia do klienta sprawia, że będzie coraz trudniej znaleźć kupca na te firmy.

- Nie ma na to tak naprawdę łatwego remedium - mówi Piotr Grauer. - Trzeba przemyśleć modele biznesowe i zaproponować coś pod kątem nowych trendów, żeby tę atrakcyjność przywrócić.

 

Wypowiedzi pochodzą z debaty pt. "Konsolidacja: Postpandemiczny rachunek zysków i strat", która odbyła się w ramach Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2021. Zobacz wideo-relację:

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Powiązane tematy:

Partner serwisu
  • partner portalu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.
Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!