Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

Firmy spożywcze walczą o rentowność. Część może upaść?

Największym wyzwaniem dla firm spożywczych będzie w 2022 roku utrzymanie rentowności w warunkach gwałtownego wzrostu kosztów produkcji - z Andrzejem Gantnerem, wiceprezesem i dyrektorem generalnym Polskiej Federacji Producentów Żywności rozmawia Olimpia Wolf.
  • Autor: Olimpia Wolf
  • Data: 17-01-2022, 16:27
Firmy spożywcze walczą o rentowność. Część może upaść?
Przed branżą spożywczą liczne wyzwania. Andrzej Gantner, wiceprezes i dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności. Fot. materiały prasowe

Trzy pytania do. Rozmowy Olimpii Wolf

  • „Trzy pytania do. Rozmowy Olimpii Wolf” to autorski cykl wywiadów dotyczących szeroko rozumianego rynku żywności.
  • W poniższym tekście rozmawiamy o tym, co będzie 2022 roku najtrudniejszym wyzwaniem dla firm spożywczych.

Firmy spożywcze walczą o rentowność

Olimpia Wolf: Ze względu na pandemię i związane z nią zawirowania gospodarcze, ostatnie dwa lata nie były łatwe dla producentów żywności. Niestety, nie zapowiada się, aby w bieżącym roku było lepiej. Co jest obecnie największym wyzwaniem dla branży spożywczej?

Andrzej Gantner: Do największych wyzwań w roku 2022 dla sektora produkcji i przetwórstwa żywności należy niewątpliwie utrzymanie rentowności w warunkach niespotykanego praktycznie od dwóch dekad gwałtownego wzrostu kosztów produkcji spowodowanego zarówno olbrzymimi wzrostami cen energii, w tym kluczowego w wielu procesach produkcyjnych i przechowalniczych gazu ziemnego, jak i kosztami skokowego wzrostu cen surowców na rynkach światowych, kosztów opakowań i półproduktów. Obniżenie podatku VAT na część produktów żywnościowych nic w tym zakresie nie zmieni, bo VAT z założenia jest podatkiem neutralnym dla przedsiębiorcy. Ubocznym efektem tej obniżki może być wzrost kosztów dla handlu detalicznego, bo kupując produkty od producentów z 5% VAT w styczniu, nie będą mogli już skompensować tego kosztu sprzedając te produkty w lutym. Czyli albo będą musieli podnieść cenę netto, albo stracą 5%.

Produkcja żywności: Nowe ustawy generują kolejne koszty

Olimpia Wolf: Pakiet ustaw odpadowych to kolejne olbrzymie wyzwanie dla przetwórców żywności. Z czym będą się mierzyć?

Tak, zarówno ustawa wdrażająca SUP (single use plastic) jak i ustawa ROP (Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta) jak i ustawa o systemie depozytowym będą miały swój realny wpływ na koszty funkcjonowania przedsiębiorstw. Ustawa SUP już od 2022 roku, mimo, że przedsiębiorcy znowu apelują, aby ze względu na parapodatkowy charakter ustawy nie wprowadzać jej wcześniej niż w roku. Wzrosty kosztów z tytułów nowych opłat i obowiązków będą rzędu 1000% i więcej. Dlatego niezwykle ważne jest, aby w wymienionych powyżej regulacjach pojawił się mechanizm kompensacji, gwarantujący przedsiębiorcom, że nie zapłacą trzykrotnie za wprowadzenie tego samego opakowania na rynek. Ponadto wszelkie opłaty powinny być ustalane na podstawie rzeczywistych kosztów, transparentnych kosztów zbiórki i przygotowania do recyklingu powiązanych z efektywnością systemów. Bezwzględnie przestrzegany powinien być mechanizm tzw. kosztu netto gwarantujący przedsiębiorcom pomniejszenie ponoszonych przez nich kosztów o przychody ze sprzedaży zebranych odpadów opakowaniowych.

Olimpia Wolf: Od roku obowiązuje opłata cukrowa, a od stycznia 2022 wzrosły też koszty pracy. Gdy dodamy do tego wzrost cen prądu, gazu i surowców, nie widać optymistycznych scenariuszy na obecny rok. Myśli Pan, że niektóre firmy mogą tego nie przetrwać?

Niestety apele przedsiębiorców, kierowane do rządu już dwa lata temu, aby ze względu na niestabilne warunki ekonomiczne i rynkowe, nie wprowadzać żadnych nowych regulacji skutkujących wzrostem kosztów funkcjonowania przedsiębiorstw, nie spotkały się z pozytywną odpowiedzią. Zarówno nowe parapodatki, takie jak podatek cukrowy, sztucznie kreowany wzrost kosztów pracy, niezwiązany ze wzrostem wydajności, wzrost obciążeń biurokratycznych, wszystko to pogłębia jeszcze i tak już trudne warunki funkcjonowania na rynku. Pandemia i zmiany klimatyczne szczególnie mocno uderzyły w sektor produkcji żywności. Ceny żywności na rynku światowym wzrosły w 2021 roku o 30%, a na część kluczowych surowców wzrosty były jeszcze wyższe. Na rynku krajowym należy spodziewać się dalszych wzrostów cen surowców, a co gorsza wzrosty te mogą nie gwarantować pokrycia wszystkich kosztów. Przypuszczam więc, że tak trudne i niestabilne warunki funkcjonowania w najgorszym scenariuszu mogą spowodować liczne bankructwa firm i gospodarstw rolnych, a w konsekwencji zdestabilizowanie polskiej gospodarki żywnościowej. 

Zapraszamy również do lektury pozostałych tekstów cyklu.

Gospodarka subskrypcji

KATOWICE MCK
25-27 KWIETNIA 2022
WWW.EECPOLAND.EU

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Powiązane tematy:

Partner serwisu
  • partner portalu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.
Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!