Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Food Show 2017: Żywność - najlepsza wizytówka promocyjna Polski (pełna relacja)

Sektor rolno-spożywczy w Polsce jest jednym z beneficjentów ustrojowej transformacji i znajduje się w kluczowym momencie rozwoju. Jednak w zmieniających się realiach gospodarczych w Europie i na świecie Polscy eksporterzy muszą szukać dla swoich produktów innych przewag niż cena, a nawet jakość. Wobec nasilających się tendencji protekcjonistycznych, Polska żywność z pewnością potrzebuje mocnej marki – mówili paneliści sesji inauguracyjnej „Żywność – najlepsza wizytówka promocyjna Polski”, odbywającej się w ramach FoodShow 2017 w Katowicach.

Food Show 2017: Żywność - najlepsza wizytówka promocyjna Polski (pełna relacja)
Uczestnicy debaty "Żywność - najlepsza wizytówka promocyjna Polski", fot. PTWP

Sektor rolno-spożywczy w Polsce jest wielkim beneficjentem naszej transformacji. W 1989 roku to zmiana ustroju i rok kiedy powstało mnóstwo firm. Drugi etap, czyli akcesja do Unii Europejskiej i rozwój możliwości eksportowych oraz dotacje, to na pewno czas kiedy branża wykorzystała swoją szansę – mówił Paweł Stamburski, dyrektor departamentu sektorów strategicznych Banku Zachodniego WBK. 

Rola tego sektora dla gospodarki jest ogromna – wzrost wartości produkcji sięgał na przestrzeni ostatnich lat ok. 5 proc. w Polsce rocznie i według prognoz BZ WBK ten trend się utrzyma. Wartość wszystkich produktów rolno-spożywczych to ok. 20 proc. wszystkich towarów produkowanych w Polsce.

Utrzymać eksport 

Paweł Stamburski podkreślał też, że coraz więcej przedsiębiorstw z tej branży jest rentownych – obecnie to ok. 83 proc. firm i z roku na rok ta liczba rośnie, co dobrze świadczy o kondycji sektora. 

Dodał, że eksport, który jest silnikiem rozwoju całej gospodarki jest także głównym czynnikiem rozwoju, jeśli chodzi o branżę rolno-spożywczą – udział eksportu w łącznych przychodach firm z sektora rolno-spożywczego stanowi 26 proc. całości. 

Ekspert podkreślił również, że jednym z najbardziej gorących tematów w branży jest konsolidacja. - Chyba dochodzimy do momentu, gdy konsolidacja będzie przyśpieszała, a powodów jest wiele - ewolucja handlu detalicznego w Polsce, zmiana preferencji zakupowych, rosnąca rola dyskontów na pewno wymuszą konsolidację sektora – mówił ekspert BZ WBK. 

Paneliści rozmawiali o eksporcie jako jednym z elementów rozwoju polskiej branży spożywczej. Byli zgodni, co do tego, że jeśli przedsiębiorcy chcą eksportować, to muszą mieć skalę i efektywność, aby móc konkurować z dużymi firmami zagranicznymi. 

- Jesteśmy w miejscu, w którym mieliśmy być – nie da się zdobywać rynku w nieskończoność, poza tym rynek łatwiej jest zdobyć niż utrzymać. Polska jest obecnie w momencie utrzymania rynku. Mamy ponad 80 proc. eksportu na rynek europejski i nic się ostatnio nie zmieniło – powiedział Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności.

Polska żywność wobec barier 

Ekspert zwrócił uwagę na fakt, że rynek wewnętrzny UE wykazuje tendencje nasycenia i do rozpadania się. - Powstają pozataryfowe bariery w handlu, które w nas uderzają - dodał. 

więcej informacji:

Food Show 2017 RSS ALERT    /    polska żywność RSS ALERT    /    debata RSS ALERT    /    Andrzej Gantner RSS ALERT    /    PFPŻ RSS ALERT    /    Krzysztof Woźnica RSS ALERT    /    ZM Silesia RSS ALERT    /    Bogdan Woźniak RSS ALERT    /    SDM Wieluń RSS ALERT    /    Paweł Stamburski RSS ALERT    /    BZ WBK RSS ALERT    /    Mateusz Kowalewski RSS ALERT    /    Hortimex RSS ALERT    /    Paweł Kocoń RSS ALERT    /    ARR RSS ALERT

KOMENTARZE (2)

  • Ikar 2017-03-21 09:45:38
    \"Niestety\" z przyczyn obiektywnych nie udało mi się cieleśnie być na Food Show 2017. I Bóg strzegł, co roku te same molestowanie słowa i mózgów. Niektórzy prelegenci jak Pan Andrzej Gantner może iść do polityki, opanował do perfekcji te same od lat zdania, bo trudno to nazwać myślami.Tak naprawdę jedynym naszym sukcesem jest nie stawiania zbyt dużego oporu naturze i zjawiskom rynkowym. ABY, COŚ ZMIENIĆ, ABY IŚĆ DO PRZODU POTRZEBA NOWYCH LUDZI. A tu nawet prelegenci z krótszą metryką naśladują z \"sukcesem\" starych gawędziarzy. Ile razy wstęp do relacji ma brzmieć jak mantra naszej pani premier z 9 odcinka ucha p. Tzw. sukces branży to w 99% zasługa Najwyższego.!% przypisałbym Śp. Prof. Pieniążkowi. I tyle, bo ile razy można gawędzić o oscypku, cz schabowym?
  • Ikar 2017-03-21 09:50:26
    p.s. skłamałem było coś nowego \"Chcemy pracować na postawach konsumentów\" - cokolwiek by to oznaczało. Ale można jeszzce używać fajnego zwrotu \"dokładnie tak\"

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.204.202.44
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!