• partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Fundusze promocji mają zwiększyć eksport żywności

Utworzenie funduszy promocji artykułów rolno- spożywczych zakłada projekt ustawy, którym w środę zajmował się Sejm. Zebrane w nich pieniądze mają przyczyniać się do wzrostu spożycia i eksportu żywności. Kluby popierają te przepisy.
  • Autor: PAP
  • Data: 22-04-2009, 19:46
Fundusze promocji mają zwiększyć eksport żywności

Podczas II czytania projektu klub PiS zgłosił poprawki, wobec czego projekt musi być ponownie rozpatrzony przez komisję rolnictwa.

Jak poinformował poseł sprawozdawca Mirosław Maliszewski (PSL), projekt zakłada powołanie 8 nowych funduszy: mięsa wieprzowego; mięsa wołowego; mięsa końskiego; mięsa owczego; ziarna zbóż i przetworów zbożowych; owoców i warzyw; mięsa drobiowego; ryb. Nadal będzie istniał fundusz promocji mleka.

Rządowy projekt ustawy zakłada, że fundusze będą tworzone poprzez wpłaty w wysokości 0,1 proc. od cen sprzedaży określonych produktów rolnych takich jak zboże, mięso, owoce, ryby. Pieniądze będą pobierane od producentów rolnych, a przekazywane za pośrednictwem m.in. firm zajmujących się skupem ubojni czy eksporterów.

Wpłaty na fundusz mleczarstwa będą naliczane tak samo jak dotychczas, tj. w wysokości 0,1 grosza od kilograma mleka. Fundusz ten powstał w 2001 roku.

Kazimierz Gołojuch w imieniu klubu PiS zgłosił poprawki. Dotyczą one zróżnicowania wysokości składek na fundusze. Zaproponował, by wpłaty na fundusz koński - wynosiły 0,4 proc. ceny sprzedaży konia, na fundusz owczarski - 0,6 proc. od ceny owcy, zaś na fundusz promocji bydła - 0,2 proc. ceny krowy.

Druga poprawka dotyczy sposobu powoływania członków komisji zarządzających. Chodzi o doprecyzowanie przepisów dotyczących powoływania jej członków. Komisje te mają decydować o celach, na które będą wydawane zgromadzone środki.

Pieniądze zgromadzone w funduszach mają służyć głównie promocji produktów rolnych, a także częściowo finansować badania naukowe, szkolenia oraz udział ich producentów w wystawach.

Resort rolnictwa szacuje, że na promocję mleka może być rocznie zgromadzone ok. 8 mln zł, mięsa wieprzowego - 6 mln zł, wołowiny - 6 mln zł, owoców i warzyw - 5,8 mln zł, drobiu - 5 mln zł; zbóż - 2 mln zł oraz ryb - 2 mln zł. W sumie na funduszach będzie można zgromadzić 30 mln zł.

Jak podkreślił wiceminister rolnictwa Artur Ławniczak, pieniądze zgromadzone w funduszach będą mogły stanowić wkład własny branży (co najmniej 20 proc.) przy ubieganiu się o unijne pieniądze na realizację programów promocyjnych.

Środki funduszy mają być gromadzone na odrębnym koncie w Agencji Rynku Rolnego. Do ich wydatkowania upoważniony będzie prezes ARR, zgodnie z uchwałami komisji zarządzającej.

Komisje takie mają się składać z 4 przedstawicieli rolników, 4 przetwórców oraz reprezentanta izb rolniczych. Ich członków powoła minister rolnictwa na 4-letnią kadencję.

Ławniczak zapewnił, że członkowie komisji zarządzających będą wybierani wyłącznie przez organizacje branżowe, a minister będzie jedynie zatwierdzał te kandydatury.

Projektowana ustawa ma wejść w życie od 1 lipca 2009 roku.

więcej informacji:

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!