Gantner, PFPŻ: Podatek od reklam negatywnie wpłynie na firmy spożywcze
Składka z tytułu reklamy negatywnie wpłynie na działalność firm spożywczych poprzez nieuniknioną podwyżkę cen czasów i powierzchni reklamowych. Dla sektora produkcji żywności, który boryka się ze skutkami kryzysu wywołanego przez COVID-19 oraz wprowadzonymi w roku 2021 dodatkowymi opłatami, w tym opłatą cukrową obejmującą branżę napojową, dalszy wzrost kosztów funkcjonowania jest niezrozumiały i nieakceptowalny - mówi Andrzej Gantner, wiceprezes zarządu, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności.

Na początku lutego Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt nowej ustawy, z którego wynika, że nowy podatek od reklam ma przynosić państwu ok. 800 mln zł w skali roku, a środki te mają pomóc w zwalczaniu skutków pandemii koronawirusa. Nowa ustawa powinna wejść w życie z początkiem lipca 2021 r. Stawka składki od reklamy wyniesie w Polsce 5 proc. i obejmie m.in. międzynarodowe koncerny cyfrowe. Zgodnie z obecną wersją projektu, składka będzie dotyczyć reklam konwencjonalnych i internetowych.
Polska Federacja Producentów Żywności (PFPŻ) uważa, że składka z tytułu reklam negatywnie wpłynie na działalność firm spożywczych poprzez nieuniknioną podwyżkę cen czasów i powierzchni reklamowych. Ponadto, jak tłumaczy Andrzej Gantner, ustawa wspiera marki własne dyskontów i uderza w markowych producentów oraz dyskryminuje branżę napojową, ponieważ podatek od reklamy jest w przypadku tej branży wyższy niż dla innych sektorów. Dodatkowo branża napojowa odprowadza od stycznia 2021 roku w ramach nowego podatku, czyli opłaty cukrowej, dziesiątki milionów złotych. Dlatego Polska Federacja Producentów Żywności apeluje o całkowite zaprzestanie dalszych prac nad projektem przedmiotowej ustawy.
Andrzej Gantner, wiceprezes zarządu, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności wystosował w tej sprawie oficjalne pismo do Jana Sarnowskiego, Podsekretarza Stanu oraz Piotra Patkowskiego, Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów.
Oto treść pisma:
"Działając w imieniu Polskiej Federacji Producentów Żywności Związek Pracodawców z siedzibą w Warszawie, uprzejmie informuję, iż projekt ustawy o dodatkowych przychodach Narodowego Funduszu Zdrowia, Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków oraz utworzeniu Funduszu Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów, dalej jako: „projekt ustawy”, (nr w Wykazie RM: UD182) wprowadzający nową opłatę, noszącą znamiona podatku, negatywnie wpłynie na działalność przedsiębiorstw branży spożywczej poprzez nieuniknioną podwyżkę cen czasów i powierzchni reklamowych. Dla sektora produkcji żywności, który boryka się ze skutkami kryzysu wywołanego przez COVID-19, oraz wprowadzonymi w roku 2021 dodatkowymi opłatami w tym opłatą cukrową obejmującą branżę napojową, dalszy wzrost kosztów funkcjonowania jest niezrozumiały i nieakceptowalny. Wobec powyższego postulujemy o zaprzestanie dalszych prac nad projektem ustawy jako znacząco pogarszającym warunki finansowe i rynkowe funkcjonowania przedsiębiorstw sektora produkcji i przetwórstwa żywności.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.