Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

IERiGŻ: To nie handlowcy, ale producenci windują ceny

Udział sieci handlowych w cenie artykułów spożywczych jest dużo niższy niż producentów czy przetwórców - twierdzi Dziennik Gazeta Prawna, powołując się na badania Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.

IERiGŻ: To nie handlowcy, ale producenci windują ceny

Autor: Dziennik Gazeta Prawna
Data: 03-03-2010, 07:35

Jak podaje gazeta, w przypadku mięsa czy chleba udział przetwórców w cenie detalicznej sięga od 50 do 70 proc., podczas gdy sklepu wynosi od 8 do 15 proc.

Jadwiga Seremak-Bulge z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej mówi Dziennikowi, że najbardziej zyskują producenci i przetwórcy. Co więcej, jej zdaniem udział polskich rolników w ostatecznej cenie towaru nie tylko nie odbiega od innych krajów, ale niejednokrotnie bywa nawet wyższy, tak jak w przypadku zboża czy mleka.

Nawet wtedy, gdy sieci naliczają dodatkowe opłaty, co daje im od 15 do 30 proc. zysku, to i tak udział handlu w ostatecznej cenie produktu nie jest dominujący - informuje Dziennik Gazeta Prawna.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (12)

  • jacoo 2010-03-03 08:12:12
    To niech Pani Jadwiga kup sobie krowe czy świnie i ją wyżywi i zobaczy ile kosztuje pokarm dla zwierząt, nawozy, prąd i inne środki. Proszę wyjść za biurka i do obory i na pewno zmieni zdanie. Bo to śmieszne publikować takie opinie ludzi którzy nie znają życia na wsi i kosztów jakie trzeba ponieść.
  • bony 2010-03-03 09:38:18
    Ale ta pani jest odkrywcza.Tylko niech policzy jakie koszty musi ponieść hodowca i producent a jakie ponosi sprzedawca i jak to ma się w stosunku do marży.To ,że marża hodowców i producentów jest za mała świadczy spadek pogłowia oraz malejąca liczba przetwórców.W sklepach jakoś tego nie widać 1500 biedronek ponad 200 lidlów i tak można dalej wymieniać i to w ciągu kilku-nastu lat!
  • max 2010-03-03 10:00:50
    A gdzie fiskus i zus
  • L'Osservatore 2010-03-03 10:16:27
    O jeju... Przecież już o tym mówiła w ubiegłym roku na konferencji IERiGŻ.... \"Dziennik\" bardzo odkrywczo podszedł do tematu:/
  • cba 2010-03-03 11:01:02
    Ciekawe co Minister Sawicki powie Pani Seremak przy ustalaniu budżetu Instytutu na rok kolejny :P A teraz do meritum: IERiGŻ przyjął bardzo prostą metodę badawczą - porównajmy ceny skupu surowców, porównajmy ceny hurtowe (zbytu) produktów przetworzonych i porównajmy ceny detaliczne tych produktów w sklepach. Problem w tym, że IERiGŻ nie wziął pod uwagę choćby opłat dodatkowych, których detalista wymaga od swojego dostawcy. To również generuje zyski sklepów i powiększa ich marżę, a zwiększa koszty przetwórców. Trzeba być ślepym i głuchym by zapomnieć o tak podstawowej sprawie, albo jest to celowe działanie określonych grup interesów, którym jest na rękę tak tendencyjna interpretacja danych gromadzonych przez Instytut. Z drugiej strony Pani Seremak nie jest osobą, która wczoraj zaczęła pracę, więc te \"rewelacje\" zrzuciłbym na karb dziennikarskiej \"uczciwości\" - myślę, że te wypowiedzi zostały wyrwane z kontekstu i odpowiednio zmanipulowane by dziennikarz, który to napisał zarobił wierszówkę. Portalowi spożywczemu, przed publikacją takich \"rewelacji\" radziłbym odrobinę refleksji, zamiast idiotycznego przepisywania wszystkiego co pojawi się w mediach.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.232.129.123
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!