Partnerzy portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

IJHARS przestrzega producentów żywności przed błędami w etykietowaniu

Na podstawie przeprowadzonych kontroli inspektorzy IJHARS doszli do wniosku, że producentom wyrobów spożywczych zdarza się umieszczać na etykietach niedopuszczalne informacje. Mają one zachęcić konsumenta do wyboru danego produktu, sugerując, że posiada on pewne specjalne właściwości. Problem powstaje, kiedy wszystkie podobne środki spożywcze posiadają takie same walory.

IJHARS przestrzega producentów żywności przed błędami w etykietowaniu

Autor: ŁR, portalspozywczy.pl
Data: 05-11-2010, 11:19

Najczęstsze sposoby wprowadzania konsumenta w błąd IJHARS podzielił na poszczególne kategorie produktowe. Jeśli chodzi o kawę paloną jest to np. umieszczenie na opakowaniu stwierdzenia "ziarna kawy to bogate źródło przeciwutleniaczy (substancji roślinnych pochodzących z owocu kawy) mogących poprawić naturalne mechanizmy obronne naszego organizmu". Zdaniem Inspekcji taki komunikat sugeruje, że produkt ten posiada szczególne właściwości, podczas gdy wszystkie kawy palone posiadają takie właściwości.

Podobnie wygląda sytuacja w przypadku jogurtów naturalnych, na których etykiecie możemy znaleźć napis "bez cukru". - Sugeruje to, że produkt ten posiada szczególne właściwości, podczas gdy do jogurtów naturalnych nie wolno dodawać cukru - przypomina IJHARS.

Analogicznym problemem jest umieszczenie na etykiecie masła określenia "nie zawiera tłuszczów roślinnych", co jest sugerowaniem, że inne masła mogą zawierać tłuszcze roślinne, podczas gdy do masła nie wolno dodawać tłuszczów roślinnych, np. olejów roślinnych.

Jeśli chodzi o mleko - umieszczanie na etykiecie określenia "świeże" sugeruje, że wyrób posiada specjalne właściwości, podczas gdy wszystkie mleka oferowane w handlu detalicznym są pasteryzowane, czyli poddane procesowi obróbki termicznej. Nie jest to zatem produkt "świeży".

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

IJHARS RSS ALERT    /    masło RSS ALERT    /    kawa RSS ALERT    /    etykiety RSS ALERT    /    kawa palona RSS ALERT    /    opakowania RSS ALERT

KOMENTARZE (4)

  • technolog 2010-11-05 11:25:17
    ale sie czepiaja ci insoektorzy z inspekcji handlowej ARS !!!!!! to nie sa błedy , umieszczając takie informacje!!!!!!!!! a masło na rynku jest parwie w 99% mieszane z olejami!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • makaron 2010-11-07 10:30:34
    IJhars już nie wie czego się może czepać ,bo jego zakres działania jest ograniczony, to wymyśla różne nieprawidłości w znakowaniu produktów.Przesiębiorcy apeluję do was nie zgadzajcie się na kontrolę w takiej formie, że inspektor pisze protokól kontroli poza miejscem kontroli. Niech sporzadza protokól w trakcie i miejscu kontroli. Tak stanowi prawo. Zobaczycie jak jest wtedy bardzo mądry jest inspektor.A wy udostępniacie dane, inspektor jedzie z nimi do biura i dopiero wtedy cały sztab fachowców dopasowuje je do kilkudziesięciu Ustaw polskich i unijnych w celu znalezienia najmiejszych nieprawidłowości,a jeżeli nie to i tak mają taką formułę w ustawie,że to i to może wprowadzać konsumenta w błąd i już są podstawy do nałożenia wysokiej kary. Przedsiębiorco nic nie rób innego tylko na bieżąco siedź w przepisach bo inaczej kary, za wprowadzanie konsumenta w błąd doprowadzą cię do bankructwa.
  • Mika 2010-11-07 14:43:58
    No właśnie! Powinni zająć się w pierwszej kolejności np. producentami fałszującymi masło i sery czy maślankę \"naturalną\", w której składzie jest m.in. mleko w proszku i żelatyna wieprzowa (!)
  • J.CH. 2010-12-08 09:19:40
    Informacje o wlasciwosciach odzywczych produktow , na opakowaniu, musza byc wywazone i wiarygodne. Klient coraz czesciej poszukuje tzw.zdrowej zywnosci, utrzymuje diete, ma problemy alergiczne. Jest tysiac i jeden powodow, dla ktorych klient szuka informacji o wratosciach odzywczych produktow i skladzie. Niestety producenci ,aby wyroznic swoj produkt , najczesciej traktowali informacje o prozdrowotnosci produktu w celach marketingowych. Jezeli producent informuje na opakowaniu ze cos jest pro-zdrowotne, musi potwierdzic to badaniami w certyfikowanym laboratorium. I od tego sa agendy kontrolujace, aby sprawdzac wiarygodnosc takich zapisow. Kazdy zapis o wartosciach odzywczych musi miec odzwierciedlenie w badaniu potwierdzajacym, ze faktycznie dany produkt ma takie wlasciwosci. Ma to ogromne znaczenie dla konsumenta i profilaktyki pro-zdrowotnej. Producenci coraz czesciej rozumieja, ze konsument poszukuje w produktach wartosci zywieniowych i prozdrowotnych. Produkt juz nie moze byc traktowany przez producentow, jako zapychacz glodu , malo wazny pod wzgledem zywieniowym. Producent musi brac na siebie odpowiedzialnosc za jakosc produktu i informacje o nim.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.205.93.2
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!