• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

IMAP: Dobre prognozy dla krajowego rynku fuzji i przejęć

IMAP, a w szczególności IMAP Access 2 z Warszawy, nie przyłączają się do chóru analiz twierdzących, że w tym roku osłabnie tempo aktywności na rynku fuzji i przejęć, a ich wartość spadnie w końcu roku o 10-20 proc.
  • wnp.pl
  • Autor: WNP.PL
  • Data: 29-08-2012, 20:58

- Tylko w pierwszym półroczu zakończyliśmy siedem transakcji, co jest najlepszym rezultatem w historii naszej spółki, w tym sprzedaż oddziału maszyn budowlanych Huty Stalowa Wola - mówi Andrzej Wrębiak, prezes IMAP Access 2. - W różnym stadium zaawansowania pośredniczymy w 20 innych negocjacjach, w których prawie co trzecia ma szanse zostać sfinalizowana jeszcze w tym roku.

IMAP, czyli międzynarodowa sieć 400 firm - doradców transakcyjnych i analityków wyspecjalizowanych w umowach fuzji i przejęć (z ang. M&A), w 2011 roku pośredniczyła w zamknięciu 227 transakcji o wartości do 500 mln USD. Dało jej to trzecie miejsce na świecie, za KPMG (368 transakcji) i PwC (269), wynika z zestawienia Thomson Reuters.

- Liczba transakcji w naszej sieci nie osiągnęła jeszcze szczytu hossy z 2007 roku, kiedy to pośredniczyliśmy w 254 transakcjach i mimo spodziewanego wzrostu, nie osiągnie go także w tym roku - dodaje Wrębiak. - Jednak od 2009 roku notujemy wyraźny trend wzrostu.

Z danych IMAP wynika, że w ciągu ostatnich trzech lat średnia cena kupowanych firm wzrosła o 11,4 proc., a przeciętne wskaźniki wartości transakcji z poziomu 6,2xEBITDA, do 7xEBITDA.

Zmieniają się także wskaźniki wycen spółek i zróżnicowanie branżowe. W ub.r. w sieci IMAP najwyższe wyceny (roczne przychody ze sprzedaży x mnożnik) uzyskiwały firmy z sektora ochrony zdrowia (mnożnik 2,3), finansów (2) oraz energetycznego i dóbr podstawowych (mnożnik po 1,9), a najniższe - sektor telekomunikacji (0,2) i handlu detalicznego (0,4).

Głównymi przyczynami inicjacji transakcji w ub.r. (które są podobne w tym roku) były: konsolidacje przemysłu lub zmiany na rynku, które wymusiły sprzedaż, rezygnacja z działalności ze względu na wiek (stan zdrowia) głównego właściciela, potrzeby finansowe do dalszego rozwoju lub kontynuacji działalności oraz decyzja sprzedawcy o skupieniu się na głównej gałęzi biznesu.

Z kolei pozytywnie na zakończenie transakcji M&A przyczyniły się: atrakcyjne ceny zakupu dla nabywców, przewaga rozwoju zewnętrznego nad organicznym, dostęp do finansowania transakcji oraz dobre perspektywy kupowanych firm. Transakcje nie dochodziły do skutku głównie z powodu: zbyt niskiej wyceny w ocenie sprzedających, braku pewności co do przyszłych wyników biznesu, brak dostępu finansowania oraz zmienność i niepewność rynku.

więcej informacji:

Powiązane tematy:

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!