Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Indonezyjski rynek szansą dla polskich producentów żywności

Na eksport trafia jedna trzecia polskiej produkcji żywności, z czego ok. 80 procent eksportujemy do krajów Unii Europejskiej. Zawirowania spowodowane pandemią koronawirusa sprawiają jednak, że niektóre z dotychczasowych łańcuchów dostaw stają się niedrożne. W poszukiwaniu nowych rynków zbytu polscy eksporterzy spoglądają w kierunku azjatyckim. Jednym z krajów, który chętnie importuje żywność, jest Indonezja.

Indonezyjski rynek szansą dla polskich producentów żywności
Supermarket w w Dżakarcie, fot. shutterstock

Autor: www.portalspozywczy.pl
Data: 30-04-2020, 15:10

Jacek Kołomyjec, szef biura PAIH w Dżakarcie wskazuje, że polski eksport wszystkich towarów do Indonezji w 2019 r. wzrósł aż o 46,4%, osiągając najwyższy w historii poziom 214 milionów USD. – Pomimo tego Polska znajduje się dopiero w czwartej dziesiątce głównych rynków eksportowych do Indonezji. Przegrywa z mniejszymi państwami europejskimi takimi jak Austria, Szwajcaria i Belgia, a także z wieloma gospodarkami rozwijającymi się m.in Sudan, Azerbejdżanem, Afryką Południową – tłumaczy. 

Indonezja importuje też sporo produktów spożywczych, m.in. cukier i wyroby cukiernicze, owoce, orzechy, nabiał, jaja, miód, warzywa, owoce, nasiona owocowe, napoje oraz alkohol.

– To olbrzymia szansa, która otwiera się przed polskimi producentami żywności – podkreśla przedstawiciel PAIH i dodaje, że ludność tego kraju liczy 266 milionów, w tym 40 proc. to osoby poniżej 40 lat, a sama klasa średnia to 100 mln osób. – Dlatego młodzi, szybko bogacący się konsumenci to potencjał tego rynku – dodaje.

Jakie produkty z Polski mogłyby mieć szansę na indonezyjskim rynku? – Miody pitne, zdrowe napoje, mieszanki ziołowe, tzw. herbal drinki, warzywa i owoce, w tym suszone, składniki do wypieku ciast, pokarmy dla zwierząt, nabiał i konserwy mięsne. Pamiętajmy też, że Indonezyjczycy nie lubią gazowanych napojów – podpowiada Jacek Kołomyjec. 

Podkreśla, że Indonezja chciałaby zostać hubem produkcyjnym w regionie ASEAN, a rząd tego kraju zachęca zagranicznych inwestorów do lokowania fabryk właśnie w Indonezji i dystrybuowania dalej, a nie eksportu. 

– Wybór dobrego lokalnego partnera to kluczowa rzecz w wejściu na rynek. Jako Zagraniczne Biuro Handlowe organizujemy wizyty w sklepach tzw. store check, rozmowy B2B i szkolenia rynkowe – mówi przedstawiciel PAIH. 

Należy również pamiętać o barierach wejścia. Jak podkreśla Jacek Kołomyjec, w Indonezji bardzo ważna jest weryfikacja partnera, ponadto eksporterzy muszą liczyć się z przygotowywaniem szerokiego wykazu dokumentów, m.in. potrzebnych do rejestracji produktu w urzędzie BPOM. Trzeba też wskazać, który ze składników nie jest halal – posiadanie certyfikatu jest obowiązkowe. 

Jakie elementy składają się na skuteczną ekspansji do Indonezji? Jacek Kołomyjec tłumaczy, że produkt powinien być atrakcyjny marketingowo, nowoczesny, kompatybilny z rynkiem oraz tani. 

– Wygrywają eksporterzy, którzy są zdeterminowani, gotowi do inwestycji, stosujący strategię długoterminową i opartą na relacjach – podsumowuje szef biura PAIH w Dżakarcie.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Indonezja RSS ALERT    /    PAIH RSS ALERT    /    Polska Agencja Inwestycji i Handlu RSS ALERT    /    Jacek Kołomyjec RSS ALERT    /    eksport RSS ALERT    /    żywność RSS ALERT    /    handel zagraniczny RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.20.246
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!