• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Inflacja najwyższa od 20 lat. Wyższa dynamika cen żywności

Zgodnie z finalnymi danymi GUS inflacja CPI w Polsce zwiększyła się w sierpniu do 5,5% r/r wobec 5,4% w lipcu, kształtując się powyżej wstępnego szacunku GUS (5,4%) i wyraźnie powyżej konsensusu rynkowego (5,2%) oraz naszej prognozy (5,1%). Tym samym inflacja osiągnęła najwyższy poziom od czerwca 2001 r. i od 5 miesięcy kształtuje się powyżej górnej granicy odchyleń od celu inflacyjnego NBP (3,5% r/r) - podaje Jakub Olipra, ekonomista, Credit Agricole Bank Polska SA.
  • Autor: Credit Agricole
  • Data: 15-09-2021, 13:07
Inflacja najwyższa od 20 lat. Wyższa dynamika cen żywności
Jakub Olipra, ekonomista, Credit Agricole Bank Polska SA o inflacji w sierpiu

Ceny żywności a wzrost inflacji

Jak podaje Jakub Olipra, w kierunku wzrostu inflacji oddziaływała wyższa dynamika cen w kategorii „żywność i napoje bezalkoholowe” (3,9% r/r w sierpniu wobec 3,1% w lipcu), co wynikało przede wszystkim ze wzrostu dynamiki cen owoców (efekt niższej podaży będącej skutkiem niekorzystnych warunków agrometeorologicznych) oraz mięsa (w przypadku wieprzowiny – efekt niskiej bazy sprzed roku, a w przypadku drobiu – efekt niższej podaży z uwagi na straty związane z ptasią grypą).

- Do wzrostu inflacji przyczyniła się również wyższa dynamika cen nośników energii (6,6% r/r w sierpniu wobec 5,3% w lipcu), będąca skutkiem wprowadzonych w sierpniu podwyżek cen gazu. W kierunku wzrostu inflacji oddziaływała również wyższa inflacja bazowa, która zgodnie z naszymi szacunkami zwiększyła się w sierpniu do 4,0% r/r wobec 3,7% w lipcu. Jej wzrost miał szeroki zakres i został odnotowany m.in. w kategoriach: „odzież i obuwie” (ze względu na wyższą dynamikę cen obuwia), „łączność” (przede wszystkim efekt podwyżek cen usług telekomunikacyjnych), „restauracje i hotele”, „inne wydatki na towary i usługi” (efekt podwyżek cen ubezpieczeń), „rekreacja i kultura” (efekt podwyżek cen usług związanych z kulturą oraz turystyki zorganizowanej za granicą), „zdrowie” (m.in. ze względu na podwyżki cen wyrobów farmaceutycznych oraz usług stomatologicznych) oraz „napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe” (efekt wyższych cen napojów alkoholowych). W kierunku spadku inflacji oddziaływała natomiast niższa dynamika cen paliw (28,0% r/r w sierpniu wobec 30,0% w lipcu), której spadek jest związany z wygasaniem efektów niskiej bazy sprzed roku - podaje ekspert Credit Agricole.

Rośnie inflacja bazowa

Warto odnotować, że inflacja bazowa nie obniża się mimo silnych efektów wysokiej bazy związanych z falą podwyżek covidowych w pierwszej fazie pandemii. Podobnie jak przed miesiącem struktura danych o inflacji bazowej wskazuje, że wynika to z realizacji odłożonego popytu w zamrożonych w poprzednich miesiącach sektorach gospodarki, który w warunkach ograniczeń podażowych ma proinflacyjny charakter. Szczególnie silnie efekt ten widoczny jest w kategoriach „rekreacja i kultura”, „restauracje i hotele” oraz „odzież i obuwie”.

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!