Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Inflacja spadła do 3 proc. r/r w II dzięki niższym cenom paliw, energii i bazie statystycznej

Inflacja konsumencka wyniosła 3,0% r/r w lutym czyli o 0,6 pp mniej, niż w styczniu, uważają analitycy ankietowani przez agencję ISB. Według nich, największy wpływ na poziom wskaźnika CPI ma przede wszystkim wzrost cen paliw, co połączone z rosnącą ubiegłoroczną bazą statystyczną umożliwiło spadek CPI.


Autor: ISB
Data: 15-03-2010, 09:53

Dwunastu uwzględnionych w ankiecie ISB ekonomistów oczekuje, że wskaźnik wzrostu cen i usług konsumpcyjnych (CPI) wyniósł w lutym 3,0% r/r. Prognozy oscylują w wąskim przedziale 2,9% a 3,2%, przy średniej na poziomie 3,03%. na takim samym poziomie szacuje styczniowy poziom wskaźnika resort finansów.

Podstawowym czynnikiem działającym pozytywnie na ceny w lutym jest wyższa niż w poprzednich miesiącach ubiegłoroczna baza statystyczna w cenach paliw. Ten fakt, w połączeniu ze spadkiem cen paliw w lutym 2010 r. z powodu silnego złotego, znacząco obniżyła ceny w sekcji "transport" i cały wskaźnik CPI w drugim miesiącu 2010 r. Antyinflacyjnie działały także ceny nośników energii, których ceny w bieżącym roku nie wzrosły tak mocno jak na początku roku 2009, a więc również statystycznie wpłynęły na obniżkę wskaźnika CPI. Co prawda impulsem mogącym wpłynąć na wyższe ceny w tych grupach była bardzo mroźna i śnieżna zima, powodując zwiększone zapotrzebowanie na paliwa i energię czy gaz, ale w rzeczywistości dotyczyło to tylko początku miesiąca i znaczenie tego czynnika nie powinno być zbyt duże.

Natomiast impulsem podwyższającym inflację w lutym był wzrost cen w segmencie tradycyjnie drożejącym w zimie - owoców i warzyw. Jednak znaczne spadki lub stabilizacja w innych segmentach tego składnika koszyka inflacyjnego spowodują, że negatywny wkład cen żywności w lutową inflację będzie niewielki. Należy również pamiętać, że szacowanie danych GUS za pierwsze dwa miesiące roku jest zawsze obarczone bardzo dużym marginesem błędu z powodu zmiany koszyka inflacyjnego.

Coroczna zmiana wag w koszyku, odzwierciedlająca udział wydatków ponoszonych na poszczególne towary i usługi w ogólnej puli wydatków gospodarstw domowych tradycyjnie będzie miała miejsce przy okazji publikacji danych o CPI za luty W tym roku przewidywanie wpływu zmiany wag na inflację jest wyjątkowo trudne ze względu na ubiegłoroczne spowolnienie gospodarcze, które mogło w znaczący sposób zmienić zachowania i preferencje zakupowe konsumentów. Należy bowiem przypomnieć, że w ostatnich latach z powodu rosnących wynagrodzeń i zamożności społeczeństwa systematycznie spadał w koszyku udział żywności, a rósł dóbr trwałego użytku. Jednak biorąc pod uwagę zagrożenie kryzysem i związaną z tym większą skłonnością Polaków do oszczędzania w ostatnich 12 miesiącach, szczególnie na dobrach luksusowych, zmiany w koszyku mogą odbiegać od tych z ostatnich lat. Dodatkowo może z powodu drogich paliw i rosnących kosztów utrzymania mieszkań w 2009 r. także udział tych składowych koszyka inflacyj! nego może ulec zwiększeniu i mocno zmienić globalny poziom wskaźnika CPI.

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.186.43
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!